The Words (DVD) RECENSIE

Rory Jansen (Bradley Cooper) heeft de ambitie om schrijver te worden. Na drie jaar heeft hij eindelijk zijn boek af, maar geen enkele uitgeverij toont interesse in hem. Tijdens zijn huwelijksreis in Parijs vindt hij een oude aktetas, waarin hij later een oud maar geweldig goed manuscript ontdekt. Rory wil zo graag doorbreken als schrijver, dat hij besluit het manuscript over te typen. Wanneer zijn vrouw het boek ontdekt, is ze laaiend enthousiast. Ze weet niet dat Rory eigenlijk niet de daadwerkelijke auteur van het boek is en spoort hem aan er mee naar een uitgever te stappen. Wanneer hij dat doet wordt zijn boek een gigantisch succes en hij durft aan niemand te vertellen dat hij het boek eigenlijk niet heeft geschreven. Totdat hij opeens wordt aangesproken door een oude man, die de echte auteur blijkt te zijn van het manuscript dat hij had overgetypt. Het schuldgevoel van Rory wordt alsmaar groter en hij twijfelt of hij de wereld moet vertellen dat het niet zijn boek is…
Rory’s verhaal is het boek van de schrijver Clay Hammond (Dennis Quaid). Een jonge literatuurstudente komt tijdens zijn boekpresentatie naar hem toe om erachter te komen of het verhaal van Rory fictie of werkelijkheid is. Als kijker word je nieuwsgierig gemaakt naar het mysterie achter het boek. Gaat het boek wat Clay geschreven heeft over hemzelf? Of is het allemaal fictie? Hoe zit het met die oude man? Heeft hij bestaan of was hij onderdeel van het verhaal?

In de film vertelt de oude man het verhaal achter zijn manuscript aan Rory. Hierin blikt hij terug op zijn leven in Parijs, waar hij de liefde van zijn leven ontmoette. Er wordt dus een verhaal verteld in het verhaal over Rory, wat weer een verhaal is van Clay. Snap je hem nog? De manier waarop dit in de film is verwerkt was wel heel duidelijk en overzichtelijk. De beelden waren goed te onderscheiden en de verhaallijnen liepen goed in elkaar over. Je blijft alleen zitten met de vraag wat nu werkelijkheid is en wat fictie.

The Words is goede en vermakelijke film, waarbij je wel een beetje alert moet blijven om het verhaal te volgen. Er zit wat meer diepgang in dan bij een standaard romantische komedie. De scènes die zich afspelen in Parijs zorgen voor een romantische en nostalgische sfeer, waar je het liefst de hele film in blijft hangen. The Words is ook zeker een aanrader voor iedereen die ervan droomt ooit een boek uit te geven.

Droom jij ervan om ooit een boek uit te geven?

The Words

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Wat doe je als je dolgraag schrijver wilt worden, maar alle uitgevers je afwijzen? Moet je dan een anoniem, maar geweldig manuscript dat je per ongeluk vindt naast je neerleggen? Rory Jansen besluit het verhaal zelf uit te brengen en is op slag een literaire sensatie. De recensies prijzen Rory's debuutroman de hemel in, zijn vriendin en vrienden lezen het ademloos – en Rory houdt de waarheid voor zich. Dan wordt hij op de top van zijn succes aangesproken door een oude man. Die vertelt hem hoe het verhaal echt ontstond; zijn mooie, maar tragische herinneringen aan naoorlogs Parijs. Het confronteert Rory met grote vragen over zijn creativiteit, ambities en morele keuzes.

- Verkrijgbaar op DVD
    - Bekijk hier de trailer van The Words:

• Nachttrein naar Marrakesh - Dinah Jefferies