Brasserie Romantiek (DVD) RECENSIE

Wow, wat een coole film! Vooraf wist ik niet wat ik ervan moest denken: een film die zich afspeelt op Valentijnsdag in een restaurant dat dan ook nog eens Brasserie Romantiek heet. Ik verwachtte dat het een makkelijke en zoetsappige Chick Flick met allemaal hippe, jonge tortelduifjes zou zijn. Maar niets is minder waar. Het is een krachtige, oprechte film die gaat over de liefde en alle angsten en moeilijkheden die daarbij komen kijken. De sfeer en muziek zijn een beetje vergelijkbaar met Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain. De personages zijn (bijna) allemaal dertigers en veertigers, elk op hun eigen manier door de wol geverfd.

De hele brasserie zit zo goed als vol, maar er speelt maar een zestal tafels echt een rol. Ieder koppel heeft zo zijn eigen sores. Eigenlijk is er maar één tafel waarbij de relatie wel goed gaat: een 'jong' luidruchtig stel van net-verliefden. In een notendop: een uitgeblust stel veertigers, klassiek verhaal: hij een luidruchtige, dikker geworden zakenman met een verveeld geketend dametje dat voor de kinderen en het huis zorgt. Ze praten compleet langs elkaar heen. Een andere dame zit alleen, aan dezelfde tafel waar ze zeven jaar geleden ten huwelijk gevraagd is. Nu is ze totaal verscheurd omdat haar man er met haar beste vriendin vandoor gegaan is. Een sullige man heeft een internetdate en vindt dat gigantisch spannend. Een oude zeikerd met een jong popje. De ex-vriend van de eigenaresse komt eten in de brasserie, wat zorgt voor veel commotie en hectiek in de keuken, met alle gevolgen van dien.

Het is een nuchtere, open en eerlijke film over diverse relaties. Ze zijn stuk voor stuk moeilijk, pijnlijk, mooi of herkenbaar. Aan het eind van de film is er aan elke tafel iets drastisch veranderd. Dit maakt de film echter niet zwaar, eerder eigen.

De beelden zijn geweldig. Er wordt goed gespeeld met focus, in- en uitzoomen. De personages zijn goed gecast en spelen hun rol voortreffelijk. Met de sullige jongen krijg je medelijden, de zakenman zou je wel op zijn bek willen slaan en de 'ogentaal' van zijn vrouw als ze door hem uit gevraagd wordt, is voortreffelijk.

Telkens vindt er een intermezzo plaats waarin wordt ingezoomd op de menukaart. De daaropvolgende beelden van het koken van de heerlijke gerechten zijn heel mooi en worden begeleid door treffende muziek. Voor mij als kookliefhebber is dat extra genot. Een van de mooiste scenes is die waarbij de blikken van 'dametje' en de 'verlaten jongedame' elkaar kruisen, ze tegelijkertijd in gedachten hun glas pakken en synchroon een slok nemen.

Een met liefde en passie gemaakte film, met een goede cast en geweldige filmbeelden. Een absolute aanrader!

Brasserie Romantiek

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Brasserie Romantiek is een gerenommeerd restaurant, dat al jaren met succes gerund wordt door Pascaline en Angelo. Valentijn is voor de brasserie één van de drukste avonden van het jaar. Angelo heeft voor een passend liefdesmenu gezorgd en Pascaline is helemaal klaar om het de gasten naar hun zin te maken. De gelukkigen die erin geslaagd zijn om een tafel te bemachtigen, verwachten dan ook niets minder dan liefde op hun bord. Maar vanaf het moment dat een oude geliefde van Pascaline onverwacht het restaurant binnenwandelt, gaan de poppen aan het dansen…

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van Brasserie Romantiek: