The Broken Circle Breakdown (DVD) RECENSIE

Wow, wat een heftige maar goede film zeg! Je wordt er op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van, maar de film is zó steengoed dat je je daardoor niet moet laten weerhouden hem te kijken.

In The Broken Circle Breakdown, een Vlaamse film, volg je het tragische liefdesverhaal van Elise en Didier, twee totaal verschillende persoonlijkheden die als een blok voor elkaar vallen. Elise is een tattoo artist, Didier zanger van een bluegrassband, overtuigend atheïst en idolaat van Amerika en country muziek. Hun liefde is intens en ze lijken het gelukkigste koppel op deze aardbol. Totdat Elise ongepland zwanger blijkt te zijn. Dat Didier hier niet op zat te wachten merk je duidelijk aan zijn reactie. Toch besluiten ze het kindje te houden, gaan ze het prachtige huis opknappen en krijgen ze een schattige dochter. Zeven jaar lang lijken ze het perfecte gezinnetje te zijn, totdat het noodlot toeslaat en er bij dochter Maybelle kanker wordt geconstateerd. Een heftige strijd volgt, die Maybelle erg genoeg niet overleeft. Maar hiermee is de strijd van Elise en Didier nog niet voorbij. Hij begint eigenlijk pas. Het verdriet is te groot om te kunnen dragen en in plaats van de strijd samen aan te gaan, groeien ze steeds meer uit elkaar. Kan hun liefde dit overwinnen?

The Broken Circle Breakdown is een hele heftige film, waarbij je zeker weten meer dan één tissuebox nodig hebt. Het verhaal wordt onwijs realistisch gebracht door de acteurs. Ook de rol van Maybelle, wat me toch echt wel lastig lijkt voor zo'n jong meisje. Ze laat je hart smelten en breken tegelijk. Mijn DVD-speler zette automatisch de ondertiteling aan, waar ik de eerste vijf minuten keihard om moest lachen, maar waar ik later erg blij om was. Het Vlaams in de film blijkt toch lastiger te volgen dan ik dacht! De film switcht tussen heden en verleden, waardoor je stukje bij beetje de puzzelstukjes in elkaar kunt leggen en naar het einde toewerkt. De film zit boordevol goede muziek, heerlijke country deuntjes, waardoor ik meteen de soundtrack gedownload heb om vast in de stemming te komen voor mijn trip naar Nashville, home of the country.

Ondanks het feit dat ik echt even moest bijkomen van de film toen de aftiteling in beeld verscheen, verdient The Broken Circle Breakdown absoluut 5 hartjes. Een regelrechte aanrader! Zet wel tissues klaar. Een hoop tissues.

Huil jij snel bij een film? Of blijft je doos tissues juist altijd onaangeroerd?

Broken Circle Breakdown

• Verschenen (film):

23 april 2013

EAN 5425019006235
    Speelduur: 100:00 minuten
  • Distributeur:

Lumière

Drama

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Als Elise en Didier elkaar ontmoeten is het liefde op het eerste gezicht. Ze zijn echter totaal verschillend. Zij heeft haar eigen tattooshop, hij speelt banjo in een band. Hij praat, zij luistert. Hij is overtuigd atheïst en tegelijkertijd een naïeve romanticus. Zij is de nuchterheid zelve. Wanneer dochter Maybelle geboren wordt, is hun geluk compleet. Maar het lot slaat toe als Maybelle ernstig ziek wordt. Kan een relatie dit gevecht doorstaan als twee personen zo van elkaar verschillen of laat de liefde je op het belangrijkste moment dan toch in de steek?

- Verkrijgbaar op DVD
    - Bekijk hier de trailer van Broken Circle Breakdown: