Love and Honor (BIOS)

Liefde ten tijde van de Vietnamoorlog, daar draait het om in Love and Honor. De soldaten Joiner (Austin Stowell) en Mickey (Liam Hamsworth) besluiten in hun week verlof stiekem terug te gaan naar de US om te proberen Jane (Aimee Teegarden), Joiner’s ex-vriendinnetje terug te winnen. Zij is zijn houvast tijdens zijn tijd in Vietnam. Mickey houdt wel van wat vertier en avontuur en besluit mee te gaan om hem te helpen, hopend dat onderweg ook hij nog wat kan ‘scoren’.

Vanaf het moment dat ze in de US aankomen, gaat alles anders dan verwacht. Jane woont in een hippieachtig huis vol strijdbare, jonge mensen en heeft haar naam in Juniper veranderd. Dat ze een vriendje heeft dat in Vietman vecht, heeft ze maar even verzwegen. Omdat Juniper’s huisgenoten sterke anti-oorlog gevoelens hebben, verzint praatjesmaker Mickey dat ze gedeserteerd zijn, met alle gevolgen van dien. Jane lijkt eerst nog blij te zijn Joiner te zien en ze verloofd zich zelfs met hem, maar ze blijkt toch teveel veranderd. Mickey heeft een oogje op een van de huisgenoten, Candace (Teresa Palmer). Ze is wars van zijn small talk, maar ze voelen zich toch meer en meer tot elkaar aangetrokken. Als Candace erachter komt dat ze helemaal niet gedeserteerd zijn en de politie ze op de hielen zit (omdat die denkt dat ze juist wel gedeserteerd zijn) komt de film in een stroomversnelling, vol met spannende ontwikkelingen, liefdesverklaringen, afwijzingen en de vraag of de jongens nog wel terug naar het front kunnen en willen.

Aan het begin van de film verwachtte ik niet dat ik aan het einde zo geraakt zou worden. Waar het begint als een tam, niet-diepgaand verhaal waar de oorlog in Vietnam slechts het decor vormt, blijkt het een film te zijn vol drama, verlangens en het zoeken naar een eerste echte liefde waarin voor de oorlog in Vietnam en de landing op de maan wel degelijk een rol is weggelegd. Ook gaat het om de motivaties en doelen in het leven en wat de toegevoegde waarde van iemand in je leven kan zijn. Aan het einde van de film wordt dat mooi omschreven: 'Joiner liep geen cirkels meer, maar liep nu rechtdoor, want elke stap bracht hem dichter bij Candace.'

De angst die komt kijken bij een relatie in tijden van oorlog, zowel voor haar thuis als voor hem aan het front, wordt duidelijk. Danny Moony heeft een romantische film gemaakt die je wel even laat stilstaan bij het leven.

Ons oordeel:

Wat zou jij doen als je een geliefde in oorlogstijd zou hebben?

• Deze films en series verschijnen in maart op Amazon Prime Video