The Bling Ring (DVD) RECENSIE

The Bling Ring gaat over een groep tieners in Californië, die huizen van celebrities overvalt en daar geld, designerkleding en andere waardevolle spullen steelt. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten, deze bende heeft echt bestaan en één van zijn bijnamen was de ‘Bling Ring’, vandaar de titel. Ze overvielen voornamelijk huizen van idolen die ze adoreerden: ze keken op internet wanneer de betreffende celebs niet thuis waren (als er een aankondiging was dat ze bijvoorbeeld naar een award show waren) en zochten naar het juiste adres op internet. Celebs die slachtoffer zijn geworden van deze bende zijn o.a. Paris Hilton, Orlando Bloom, Rachel Bilson en Audrina Patridge.

Ik vond The Bling Ring geen ijzersterke film, maar het verhaal wel fascinerend genoeg om hem helemaal af te willen kijken. Ook, of misschien wel juist, vanwege het feit dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten. Ik vond het verhaal eerlijk gezegd best shocking. De hele film door had ik maar één gedachte in mijn hoofd: ‘Hoe kun je op zo’n jonge leeftijd al zo fucked up zijn?’ En dan doel ik niet alleen op de vele inbraken die de tieners pleegden, maar ook op de hoeveelheden drugs die ze consumeerden. Ik moet hier bij vermelden dat het om allemaal rijkeluiskindjes gaat en dus niet om tieners die handelen vanuit armoede. Wat waren dan hun beweegredenen? De tieners hadden het inderdaad allemaal goed, maar in Californië - waar ze woonden - werden ze omringd door celebrities met designerkleding en roem. En dat is iets wat ze niet hadden en wat ze zo graag wilden hebben. Ze werden gedreven door hebzucht, een typisch geval van meer, meer, meer. En het shockeerde me om te zien hoe ver de tieners hiervoor gingen…

Dit is natuurlijk precies het doel van de film, dus in dat opzicht zeg ik: ‘missie geslaagd.’ Het wil laten zien wat omringd worden door roem en rijkdom met mensen kan doen en hoe ver sommigen ervoor gaan. En eigenlijk ook hoe ‘ziek’ het sterrenwereldje in Hollywood in elkaar steekt, want nadat de tieners gesnapt en ontmaskerd zijn hebben ze eigenlijk ook de zo graag gewenste roem gekregen. Op een andere manier natuurlijk, maar toch. De tagline van de film is: “If you can’t be famous, be infamous” en dat is precies wat hier gebeurd is. Men kent de tieners nu en hoewel ze natuurlijk niet bij iedereen in een goed daglicht staan, weet iedereen wie ze zijn en kunnen ze er allemaal de nodige ‘schnabbels’ uithalen: interviews, artikelen in magazines en misschien zelfs wel een reality show.

Iets anders wat mij shockeerde in de film is hoe makkelijk informatie via internet te vinden is en hoe slecht de beroemdheden hun huizen beveiligen - of hoe slordig ze hiermee omgaan, want de meesten hebben wel degelijk alarmsystemen en camera’s, maar deze blijkbaar niet altijd ingeschakeld en soms zelfs de deuren niet op slot of de sleutels onder de mat liggen (in het geval van Paris Hilton). Het gemak waarmee de tieners de huizen binnenkomen verbaasde mij echt heel erg. Aan de andere kant verbaasden de tieners mij weer in hoe onvoorzichtig ze te werk gingen. Ze vertelden het aan een heleboel mensen (als het ware trots zijnde op het feit dat ze bij beroemdheden binnen zijn geweest) en lieten een hoop sporen achter.

The Bling Ring is een film van de Oscar winnende Sofia Coppola, die we waarschijnlijk allemaal wel kennen van de film Lost in Translation. Buiten het feit dat het niet echt een standaard film te noemen is, maar meer kijkt als een soort lange videoclip, vind ik het wel heel mooi gefilmd. De inbraken komen heel echt over (dat de crew daadwerkelijk in het huis van Paris Hilton mocht filmen draagt hier waarschijnlijk aan bij). Er wordt in de film veelvuldig gebruik gemaakt van stiltemomenten, wat een goede uitwerking op het geheel heeft. En de opname van de inbraak in het huis van Audrina Patridge - wat vanaf de buitenkant gefilmd is (het is een glazen huis) - vond ik heel gaaf gedaan.

Als ik internet mag geloven is Sofia met de film ook dicht bij de feiten gebleven, wat ik fijn vind.  De cast bestaat uit jonge, voor mij onbekende, acteurs (behalve Emma Watson die we natuurlijk kennen van Harry Potter), die hun rollen met veel overtuiging weten neer te zetten. Waarom ik de film dan toch 'maar' 3 hartjes geef? Omdat het zich niet echt laat kijken als een film, het wordt nergens echt heel spannend en naar mijn smaak had het iets meer uitgediept mogen worden, ik had wel wat meer achtergrond van de hoofdrolspelers willen zien. Maar ik snap de gedachtegang van Coppola wel: de film straalt een bepaalde leegte uit, wat de leegte van Hollywood weerspiegelt.

Zou jij deze film graag willen zien? Zo ja, waarom?

The Bling Ring

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Sofia Coppola (Lost in Translation, The Virgin Suicides) komt nu met een film die in het teken staat van een tienerbende die celebs als Paris Hilton beroven van heel veel designerspullen.

The Bling Ring is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een groep tieners die de huizen van een aantal rijke, Amerikaanse celebrities leegroofden. Onder andere Paris Hilton, Orlando Bloom en Lindsay Lohan waren slachtoffer van deze bende. Aan het hoofd van de bende staan Marc (Israel Broussard) en Rebecca (Katie Chang). Samen met hun vrienden Nicki (Emma Watson), Chloe (Claire Julien) en Sam (Taissa Farmiga) beginnen ze websites van beroemdheden af te speuren naar de verblijfplaatsen van hun favoriete idolen. Wanneer de celebs niet thuis zijn, breken ze in en stelen ze hun designerkleding, geld, naaktfoto’s en juwelen. Met het geld financieren ze hun eigen wilde levensstijl. Ze staan er echter niet bij stil dat ze wel eens gepakt kunnen worden…

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van The Bling Ring: