Trishna (DVD) RECENSIE

De film Trishna is gebaseerd op de klassieker van Thomas Hardy: Tess of the d’Urbervilles. Deze eigentijdse versie is gesitueerd in Rajasthan, India. Voor de meeste van ons Nederlandse kijkers zal dit alsnog een ver-van-ons-bed-show zijn. Het klassenstelsel in India en de manier komen wij slechts tegen in boeken als van Thomas Hardy, maar niet per se in onze eigen cultuur. Af en toe viel mijn mond open van ongeloof en balde ik mijn vuisten van frustratie. Waarom legt Trishna niet gewoon uit wat zij voelt, woorden kunnen alles uitleggen toch? Cultuur gaat echter verder dan woorden, het zit zo in onze wortels dat er niet altijd doorheen geprikt kan worden. Zeker voor degene die in deze cultuur leeft.

Trishna is de oudste dochter in een groot arm gezin op het platteland van India. Wanneer zij op een culturele avond danst in een hotel vangt zij de blik van Jay, een Engels-Indiase jongen die zojuist uit Londen is gekomen om een van zijn vaders hotels in India te leiden. Langzaam groeit er iets tussen hen. Iets wat echte liefde lijkt te zijn, althans, in eerste instantie. De culturele conventies en het verschil in stand zorgen echter in het eerste uur van deze film tot misverstanden. Als kijker hoop je dat Jay, de prins op het witte paard, Trishna ogenblikkelijk achterna zal komen. Je wilt niets liever dan dat deze prachtige mensen weer bij elkaar komen.

Het tweede uur van de film is echter compleet anders. Door het langzame tempo van deze lange film hebben de personages de kans om zich te ontwikkelen en ook om op geloofwaardige manier te veranderen. De twijfel slaat nu toe, gun je Trishna nog haar prins op het witte paard of kan zij beter snel in haar eentje weg galopperen? Overwinnen zij het klassenstelsel en het volgende obstakel in hun relatie of wil je misschien wel helemaal niet dat het nog goed komt? De film Trishna is onvoorspelbaar en is daarin het tegenovergestelde van andere romantische films. Wil je romantiek, drama, een kijkje in een andere cultuur en laat je je graag verrassen? Bekijk dan zeker deze film!

Wil jij je laten verassen door de film Trishna?

Trishna

• Verschenen (film):

21 oktober 2013

EAN 8716777943243
    Speelduur: 117:00 minuten
  • Distributeur:

A-Film
  • Cast:

• Regisseur:

Michael Winterbottom

Drama

1  2  3  4  5

Trishna is gebaseerd op het klassieke boek Tess of the d’Urbervilles van Thomas Hardy. De eigenzinnige regisseur Michael Winterbottom verplaatste het verhaal naar het hedendaagse Rajashtan in India. Trishna ontmoet de welgestelde Britse Jay Singh die naar India is gekomen om in het hotelbedrijf van zijn vader te werken. Na een ongeluk gaat Trishna voor Jay werken. De twee worden verliefd. Ondanks hun gevoelens voor elkaar ontkomen ze niet aan de druk die voort komt uit een veranderende samenleving, waarin industrialisatie en verstedelijking de verschillen tussen de dorpsgemeenschap en de moderne stad benadrukken. Trishna’s lot is dat ze verscheurd wordt tussen de tradities van het familieleven en de dromen en ambities die haar opleiding haar hebben gegeven.

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van Trishna: