Hoe Duur Was De Suiker (DVD) RECENSIE

Het verhaal van Hoe Duur Was De Suiker speelt zich af in Suriname in de 18e eeuw, een tijdperk waarin slavernij nog aan de orde van de dag was. Je volgt in dit verhaal twee totaal verschillende vrouwen: de blanke Sarith en haar lijfslavin Mini-Mini. Sarith is een mooie vrouw, die ogenschijnlijk alle mannen kan krijgen. Hier gelooft ze zelf ook stellig in, maar het keer op keer nemen van verkeerde beslissingen en de ene teleurstelling na de andere in de liefde maken van Sarith een verbitterde vrouw, en haar daden gaan steeds meer ten koste van anderen. Haar lijfslavin Mini-Mini blijft haar misi in alles steunen, zelfs als ze diep vanbinnen weet dat het niet juist is wat Sarith doet. Maar hoe ver kan Sarith gaan?

Ik vond Hoe Duur Was De Suiker een ontzettend goede film. Hij verhaal slokte me op en hield me tot de laatste minuut in zijn greep - en dat terwijl de film toch twee uur duurt. Het acteerwerk vond ik super, het verhaal goed en de decors, tropische omgeving en kleding kwamen levensecht op me over. Ik waande me voor mijn gevoel echt even in het achttiende-eeuwse Suriname. Het is pijnlijk – maar realistisch – om te zien hoe de slaven in die tijd behandeld werden (of beter gezegd mishandeld), wat een hoop heftige beelden oplevert die inslaan als een bom. Maar zo ging het er in die tijd wel echt aan toe.

Het mooie van het verhaal vind ik dat beide vrouwen evenveel belicht worden, maar dat het verhaal verteld wordt vanuit lijfslavin Mini-Mini. Zo krijgen de slaven echt een gezicht in deze film en maak je nog meer mee wat ze allemaal hebben moeten doorstaan. Daarnaast wordt het zo ook duidelijk waar de titel Hoe Duur Was De Suiker op slaat. Dit is echter de eigen draai die regisseur Jean van de Velde (Wit Licht, De Kleine Blonde Dood) aan het verhaal heeft gegeven, de roman van Cynthia McLeod uit 1987, waar de film op gebaseerd is, wordt namelijk niet vanuit Mini-Mini verteld. Ik heb het boek zelf niet gelezen, dus ik kan hier helaas geen vergelijking mee maken. Maar ik moet zeggen dat ik na het kijken van deze steengoede film, wel heel benieuwd ben geworden naar het oorspronkelijke boek.

Een zoektocht op het internet leverde mij een overvloed aan slechte recensies over deze film op, maar ik begrijp het gewoonweg niet. Op de allerlaatste - om vergiffenis vragende - scène na, deze vond ik een tikkeltje onrealistisch, heb ik van de film genoten vanaf het puntje van mijn stoel. Ik raadt iedereen dan ook zeker aan om de slechte recensies in de wind te slaan en gewoon de film te bekijken.

Wat vond jij van de film Hoe Duur Was De Suiker?

Hoe Duur was de Suiker

1  2  3  4  5

Hoe Duur was de Suiker vertelt het verhaal van twee jonge vrouwen in het achttiende-eeuwse Suriname: de blanke Sarith (Gaite Jansen) en haar lijfslavin Mini-Mini (Yootha Wong-Loi-Sing). Terwijl Sarith verbitterd raakt door het harde leven in de kolonie, krijgt Mini-Mini haar eigen kans op geluk. Kan en durft ze die te grijpen ten koste van haar meesteres? Hoe Duur was de Suiker is gebaseerd op de succesvolle Roman van Cynthia McLeod.

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van Hoe Duur was de Suiker:

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk