Recensie: The Butler (DVD) RECENSIE

Als kleine jongen werkt Cecil Gaines samen met zijn ouders op een katoenplantage. Nadat zijn vader is vermoord wordt Cecil gevraagd om butler (of ‘huisnikker’, zoals de blanken het noemen) te worden bij miss Annabeth en haar zoon. Later blijkt dit het begin van zijn carrière te zijn. Als tiener komt hij in een chic hotel terecht, waar hij indruk maakt op de blanken met zijn keurige taalgebruik en dure woorden, en later gaat hij zelfs aan de slag als butler in het Witte Huis, waar hij zeven presidentschappen uitzit. Hij mag met niemand praten en naar niemand kijken, alleen bedienen. Dit doet hij dan ook jarenlang naar tevredenheid. Wel vindt hij het oneerlijk dat hij en de andere gekleurde werknemers minder krijgen uitbetaald dan het blanke personeel.

Soms vond ik het heel moeilijk om naar de beelden te kijken, vooral wanneer het om Cecils zoon Louis ging; verantwoordelijk voor antiracismebewegingen als Black Power. Ze werden in elkaar getrapt, in hun gezicht gespuugd, tot op het bot vernederd en zelfs vermoord. Ook de KKK komt erin voor, met nog veel meer aanhangers. Heel beangstigend om te zien. Het allerergste is natuurlijk dat dit allemaal echt is gebeurd. Ik huil niet snel bij een film, maar sommige scènes grepen mij zo aan dat ik het niet altijd droog kon houden. Ik was sprakeloos door The Butler en het zal me zeker nog een tijdje achtervolgen.
Behalve het verhaal zelf is de grote sterrencast ook al een reden om te kijken. Om maar een paar namen te noemen: Forest Whitaker, Mariah Carey (ook al is het een héle kleine rol waarin je, als je met je ogen knippert, niet eens doorhebt dat zij het is), Oprah, Terrence Howard, Cuba Gooding Jr., Lenny Kravitz, Robin Williams, John Cusack, Jesse Williams… en zo kun je nog wel een uur doorgaan.

Na The Help vind ik dit de volgende 5-sterrenfilm waar je kippenvel van krijgt.

Vind jij de film ook 5 hartjes waard?

The Butler

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

In The Butler kruipen Oscarwinnaar Forest Whitaker en grootheid Oprah Winfrey in de huid van butler Cecil Gaines en zijn vrouw Gloria. We volgen het leven van butler Cecil die gedurende drie decennia zeven Amerikaanse presidenten diende. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Eugene Allen, die vanaf 1952 daadwerkelijk butler was van zeven Amerikaanse presidenten waaronder Richard Nixon, John F. Kennedy en Ronald Reagan. De regie ligt in handen van Lee Daniels, die eerder verantwoordelijk was voor tweevoudig Oscarwinnaar Precious.

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van The Butler: