Recensie: What Maisie Knew (DVD) RECENSIE

Deze ontroerende film typeert perfect het bestaan van kinderen die het slachtoffer zijn van een echtscheiding. Terwijl haar ouders, bezwijkend onder werkdruk en hun eigen ambities, in een vechtscheiding liggen en bekvechten over de voogdij, ziet de zevenjarige Maisie alles stilletjes aan. In hun poging om zo goed mogelijk over te komen bij de rechtbank – waarin ze zo ver gaan dat ze zelfs allebei een nieuwe partner zoeken en hertrouwen – vergeten Maisies ouders meer dan eens om hun dochter voorop te plaatsen. In plaats daarvan gebruiken ze haar als speelbal om zichzelf zo goed mogelijk te profileren. Hoewel What Maisie Knew is gebaseerd op een roman uit 1897, is hier niets van terug te zien: het is een treffende afspiegeling van de hedendaagse situatie waarin veel kinderen van gescheiden ouders zich bevinden.

De New Yorkse Maisie is het dochtertje van rockster Susanna (Julianne Moore) en kunsthandelaar Beale (Steve Coogan), twee mensen die totaal niet bij elkaar passen en dan ook aan het begin van de film al uit elkaar zijn. Beale gaat er vandoor met Maisie’s voormalige babysitter Margo. Om haar ex een hak te zetten en meer kans te maken op de voogdij hertrouwt ook Susanna met Lincoln (Alexander Skarsgard). Maar zowel Beale als Susanna hebben het te druk met andere zaken om voor hun dochter te zorgen. Hierdoor wordt Maisie regelmatig bij Margo of Lincoln gedumpt. Langzaam maar zeker krijgen de twee daardoor meer begrip en sympathie voor de situatie, voor Maisie en voor elkaar.

De film is op zo’n manier opgenomen dat bijna het hele verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Maisie. Toch krijgen we Maisies gevoelens en gedachten maar tot op zekere hoogte mee: we moeten het doen met haar veelzeggende blikken en de gesprekken die ze met haar ouders en surrogaatouders heeft. Er is geen voice-over of extra uitleg toegevoegd. Een goede keuze, want het verhaal en het acteerwerk spreken daardoor voor zichzelf.

Schrijnend is bijvoorbeeld de scène waarin Maisies moeder weer eens geen tijd voor haar heeft, haar afzet voor de deur van het restaurant waar Lincoln werkt en hij er niet blijkt te zijn. Maisies onzekerheid en verdriet worden in deze scène zonder al te veel woorden in beeld gebracht en daardoor komt het extra hard binnen (dit is trouwens de enige keer dat Maisie een traantje laat: in de rest van de film is ze een vrolijk, optimistisch meisje dat het beste van de situatie probeert te maken). Door de gebeurtenissen op zo’n beschouwende, onuitgesproken manier te illustreren kan de kijker zelf een oordeel vellen.

Kortom: What Maisie Knew is een ontroerende film vol herkenbare situaties en hartverwarmende scènes. Het verhaal zit goed in elkaar en is een perfecte typering van de omstandigheden waarin veel kinderen zich tegenwoordig bevinden, maar wat de film echt geloofwaardig maakt is het acteerwerk van de kleine Onata Aprile. Verbazingwekkend hoe een zesjarig meisje zo goed een rol neer kan zetten.

Wat vind jij van deze film?

What Maisie Knew

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Na een pijnlijke scheiding vechten Susanna en Beale om de voogdij over hun zevenjarige dochter Maisie. Beiden doen er alles aan om bij de rechtbank over te komen als de beste en meest betrouwbare plek voor Maisie. Om deze reden trouwt Beale met oppas Margo en Susanna met barman Lincoln. Terwijl de onderlinge vete tussen beide ouders uit de hand begint te lopen, beginnen Margo en Lincoln steeds meer sympathie voor Maisie te voelen. En uiteindelijk ook voor elkaar.

- Verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray
    - Bekijk hier de trailer van What Maisie Knew: