Recensie: Gabrielle (DVD) RECENSIE

Gabrielle is een 22-jarige vrouw met het syndroom van Williams. Ze geniet overduidelijk van het leven: ze is goedlachs, heeft een baan, een zus die haar steunt en zingt daarnaast in een koor speciaal voor mensen met een verstandelijke beperking genaamd Les Muses de Montréal. Het koor oefent voor een groot optreden op een muziekfestival en is erg belangrijk voor Gabrielle. Ze heeft hier niet alleen haar gave voor muziek ontwikkeld, maar ze heeft er ook Martin, de liefde van haar leven, ontmoet. Gabrielle en Martin zijn onafscheidelijk, maar hun naaste omgeving reageert daar niet altijd even positief op. Wanneer Gabrielle en Martin ook seksueel steeds meer naar elkaar toegroeien, wordt hun relatie door de moeder van Martin verboden. Gabrielle gaat door een diep dal, maar besluit dan op haar eigen manier te vechten voor haar onafhankelijkheid en voor haar eigen onconventionele liefdesgeluk.

Gabrielle heeft niets weg van een typische Hollywood kaskraker. De film is klein, intiem en licht, iets wat je niet direct zou verwachten van een film waar mensen met een verstandelijke beperking centraal staan. De personages in de film zijn werkelijk fantastisch. Hoofdrolspeelster Gabrielle Marion-Rivard is geen actrice. Zij heeft echt het syndroom van Williams en zingt daadwerkelijk is het koor Les Muses de Montréal. Met uitzondering van hoofdpersoon Martin (Alexandre Landry), zijn ook de andere koorleden die in de film voorbij komen geen acteurs. Door het kiezen van zulke levensechte personages heeft de film, met al een heel interessant onderwerp, ook nog eens een heel interessante invalshoek gekozen.

De innerlijke strijd en vooral levensgrote wil van Gabrielle om een zo normaal mogelijk leven te leiden is prachtig verbeeld. De emoties zijn echt en spatten van het scherm af. Niet op bombastische wijze, maar juist klein en levensecht. Gabrielle wil een (intieme) relatie met haar vriend, onafhankelijk zijn, op zichzelf wonen en haar eigen keuzes maken, zoals alle volwassen vrouwen van haar leeftijd. Het is onmogelijk om niet met haar mee te voelen en haar in je hart te sluiten. Tegelijkertijd zijn de rationele bezwaren van haar familie en de maatschappelijk werkers heel logisch en ook goed verwoord, waardoor de film niet eenzijdig, ongeloofwaardig of juist clichématig wordt. Het einde had wel iets beter uitgewerkt kunnen worden. Het voelt niet passend om anderhalf uur over gevoelens, emoties en dilemma’s na te denken en vervolgens abrupt te eindigen, zonder te weten wat de uitkomst van de Gabrielle's strijd is. Dit zorgt er echter wel voor dat je nog lang nadat de film is afgelopen blijft nadenken over de aangedragen thematiek.

Al met al is Gabrielle een hartverwarmende film, met karakters en dilemma’s die je nog lang bij zullen blijven.

Wat vond jij van Gabrielle?

Gabrielle

• Verschenen (film):

27 februari 2014

EAN 5414939660511
    Speelduur: 104:00 minuten
  • Distributeur:

Cinéart
  • Cast:

• Regisseur:

Louise Archambault

Drama

1  2  3  4  5

Gabrielle is een jonge vrouw met een verstandelijke beperking. Ze geniet van het leven en heeft een uitzonderlijke gave voor muziek. Martin, de liefde van haar leven, heeft ze leren kennen bij het koor waarmee ze oefent voor een groot optreden op een muziekfestival.

Gabrielle en Martin zijn onafscheidelijk. Toch kunnen zij vanwege hun verstandelijke handicap de liefde voor elkaar niet beleven zoals ze het liefst zouden willen; de families en maatschappelijk werkers stellen grenzen aan hun verlangens. Geconfronteerd met haar beperkingen doet Gabrielle er alles aan om haar zelfstandigheid te bewijzen en haar vrijheid te winnen.

- Bekijk hier de trailer van Gabrielle:

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben