Recensie: Revenge - seizoen 3 RECENSIE

Eerst even een algemeen beeld van de serie, voor hen die Revenge nog niet kennen: het draait allemaal om Amanda Clarke, die zich voordoet als Emily Thorne. Als kind is haar vader onterecht achter de tralies beland. Na een zware jeugd keert Emily terug naar hun vroegere strandhuis in de Hamptons om wraak te nemen op iedereen die haar vader onrecht heeft aangedaan. Dit wordt haar levensmissie, alles en iedereen moet hiervoor wijken en Emily is hiervoor getraind tot op het bot. De serie draait om de vragen hoever ze wil gaan, in hoeverre ze haar dierbaren slachtoffer laat worden van haar wraakzucht, of ze haar tegenstanders aankan, en wanneer haar doel bereikt is. De ontwikkelingen zijn soms zo vergezocht als in een soapserie, evenals de blikken van Victoria Grayson trouwens. Toch houdt de serie de spanning zo goed vast dat je de volgende aflevering nauwelijks af kunt wachten. Het feit dat Emily met een rode stift één voor een haar vijanden doorkruist na haar wraakacties, geeft het gevoel van vinkjes kunnen zetten op een to-do-lijstje.

Na een iets zwakker tweede seizoen, komen de makers in het derde seizoen ijzersterk terug en zijn alle kijkers weer helemaal wakker en alert. De introductie van nieuwe personages zoals Margaux en de verloren zoon van Victoria, en onverwachte verhaallijnen zorgen dat de aandacht niet verslapt. Hoewel er veel nieuwe mensen en bijrollen zijn dit seizoen, wordt het niet verwarrend omdat iedereen een heel duidelijk karakter en doel heeft. In Revenge zijn er maar weinig personages die een ontwikkeling doormaken: ze zijn wie ze zijn. Dat zou je oppervlakkig kunnen noemen, maar het heeft ook iets overzichtelijks. Jeugdliefde Jack – we hopen allemaal dat de twee ooit weer eindigen als setje – stelt Emily een ultimatum nu hij weet wie ze écht is, zodat haar wraakactie een deadline krijgt. Dat terwijl Daniel Grayson zich juist steeds minder op Emily, en meer op zijn ex Sara richt. Emily wordt neergeschoten, waarvan ze moet herstellen. En dan is er nog de trouwerij die voorbereid moet worden. Toch lijkt er, met veel hulp van Aidan en Nolan, langzaam een einde te komen aan het levensdoel van Emily. Let op: lijkt… want in seizoen 4 gaan we gewoon weer verder.

In de eerste aflevering blikken we even vooruit op dé bruiloft van het jaar, die van Emily en Daniel. In alle volgende afleveringen komen we steeds een stukje dichterbij de daadwerkelijke trouwerij, en natuurlijk het dramatische moment waarop Emily overboord valt. Emily zet dit seizoen alles op alles om haar plannen te laten slagen, maar dat maakt dat ook Victoria een tandje bijzet om haar op alle mogelijke manieren te dwarsbomen. Ook in dit seizoen maakt de zeer droge humor van het hilarische computerwonder Nolan het geheel weer wat luchtiger. Als je van verrassingen, complottheorieën, onverwachte wendingen en een hoog soapgehalte houdt, dan is dit helemaal jouw serie en is ook seizoen 3 weer zeker een must-see!

Revenge - seizoen 3

1  2  3  4  5

Afleveringen: