Recensie: Pitch Perfect 2 (BIOS) RECENSIE

Hoe vaak ik Pitch Perfect inmiddels al gezien heb weet ik niet. Maar ik word er nog steeds heel blij van. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen toen ik in de bioscoop plaatsnam voor Pitch Perfect 2. Zou ik net zo vrolijk als de vorige keer de zaal verlaten?

We schrijven twee jaar na het eerste deel. Na voor de derde keer het Amerikaans kampioenschap a capella zingen gewonnen te hebben mogen de Barden Bellas optreden voor de president (Barack en Michelle Obama in eigen persoon). Maar het optreden verloopt desastreus en de Bellas worden gedwongen zich terug te trekken uit het a capella wereldje. Hun enige kans op eerherstel is het winnen van het wereldkampioenschap. Een enorme uitdaging. Er is namelijk nog nooit een Amerikaanse groep geweest die dat voor elkaar gekregen heeft.

Pitch Perfect 2 is een feest der herkenning. Beca is ambitieus als altijd, Chloe leeft nog steeds voor de Bellas, Fat Amy is gewoon Fat Amy. Er wordt weer vrolijk op los gezongen, gedanst en gebattled. Ook zijn er love interests, trainingssessies en maffe maar steengoede andere a cappella groepen. Kortom, alles wat deel 1 zo leuk maakte passeert opnieuw de revu.  Het tempo ligt hoog en alles ziet er gelikt uit.

Die herkenning is helaas ook meteen de valkuil van deze sequel. Personages komen niet verder dan het herhalen van hun typetje, de grappen heb je al eens gehoord en het einde van de film laat zich raden. De makers doen iets teveel hun best het succes van het eerste deel te herhalen. Het kost dan ook wel even voordat dat die fijne vrolijkheid uit deel 1 écht boven komt uit de berg losse elementjes.

Maar als de Bellas eenmaal hun eigen geluid teruggevonden hebben, is dat niet te missen. En hoe kun je blijven mopperen over een film die je blij maakt? Het spetterende slot met kippenvelmoment doet je de moeizame start compleet vergeten. Knappe dame die niet zingend de bioscoop uit komt. Zeker voor de fans is Pitch Perfect 2 een must see. Ondanks dat het niveau van deel 1 niet gehaald wordt, kom je gegarandeerd vrolijk thuis.

Pitch Perfect 2

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)