Recensie: Theory of Everything

The Theory of Everything is de aangrijpende film over het leven van Stephen Hawking. Als veelbelovende en briljant student krijgt Stephen op zevenentwintigjarige leeftijd de diagnose ALS gediagnosticeerd. Ze geven hem op dat moment nog twee jaar te leven met de voorspelling dat al zijn spieren snel achteruit zullen gaan. Nét voor de diagnose ontmoet hij Jane, de liefde van zijn leven. Jane blijft bij Stephen en steunt hem gedurende deze slopende ziekte. Ze trouwen en krijgen nog drie kinderen, terwijl Stephen zichtbaar achteruit gaat en in een elektrische rolstoel beland en zijn spraak kwijtraakt. Ondanks zijn ziekte blijft hij betrokken bij de universiteit en schrijft een boek over het ontstaan en einde van het heelal en wordt wereldberoemd.

The Theory of Everything is een aangrijpend verhaal over onvoorwaardelijke liefde, doorzettingsvermogen en keuzes maken. De film is gebaseerd op het autobiografische boek van zijn eerste vrouw. Het is werkelijk waar inspirerend om te zien hoe Stephen Hawking ondanks zijn enorme beperking toch doorzet en de hele wereld verbaasd laat staan met zijn theorie over het heelal. Ondanks hem maar twee jaar wordt gegeven is Stephen Hawking op dit moment nog altijd een vooraanstaand geleerde en alom gerespecteerd.  Met subliem acteerwerk zet de acteur, Eddie Redmayne, een wonderbaarlijke gelijkenis met de echte Stephen Hawking neer. Maar de film laat ook zien wat er achter de deuren van het succes gebeurd. De emotionele verwijdering van zijn vrouw, het verdriet en de aftakeling. Een prachtige film die je doet beseffen hoe waardevol je gezondheid is maar je ook leert dat je alles kan bereiken, als je maar wilt.  'However bad life may seem, there is always something you can do, and succeed at. While there is life, there is hope.'