Recensie: Restless RECENSIE

Restless is de verfilming van het gelijknamige boek van William Boyd. Het is een spannende oorlogsthriller en spionage roman in één.

Het verhaal begint in 1976 in een afgelegen deel van Engeland wanneer Ruth haar moeder Sally Gilmartin bezoekt. Ruth vindt haar moeder in grote angst. Ze denkt dat iemand haar wil vermoorden. Ze vertelt haar dochter dat ze eigenlijk een Russische vluchtelinge was, met de naam Eva Delectorskaya. In de Tweede Wereldoorlog is zij als spion voor de Britten gaan werken. Sally smeekt Ruth om Lucas Romer te vinden en te bezoeken. Lucas Romer, was destijds haar baas en minnaar en hij is de enige die ze vertrouwt. Ze geeft haar dochter haar dagboek van haar dagen als een spion en haar dochter besluit op onderzoek uit te gaan, zogenaamd als journaliste. Nu Ruth de geschiedenis van haar moeder leert kennen, krijgt ze een beter begrip voor haar en het gevaar brengt hen nader tot elkaar.

Wat volgt is een vreselijk spannende miniserie over de lotgevallen van Eva tijdens de gevaarlijke oorlogsjaren. Als ze op een missie in Nederland ter nauwer nood aan de dood ontsnapt, wordt ze overgeplaatst naar Amerika en wordt ze daar ingezet om een invloedrijke adviseur van president Roosevelt te verleiden om informatie in te winnen. Maar ook daar is haar leven niet zeker…

De mini serie Restless is wederom een goed gemaakte televisieproductie, waar de Britse BBC patent op lijkt te hebben. De acteurs zijn bekende spelers, die geweldig gecast zijn. De personages zijn boeiend en je wordt meegesleept in hun lotgevallen. Het decor, de kleding en de sfeer van de film zijn authentiek.

Het spionage verhaal en de spanning van de Tweede Wereld oorlog laten je helemaal in het verhaal opgaan. Het is werkelijk intrigerend en zeer geloofwaardig. Helemaal in de trant ook van films zoals ‘Charlotte Grey’.De liefdesgeschiedenis tussen Romer en Eva is echter wat snel; die klik kwam niet echt bij mij over, maar eigenlijk was dat ook niet heel storend. Heel het verhaal is zo spannend, dat je tot het einde van heel de serie geboeid blijft kijken. Zondermeer een aanrader !

Restless

1  2  3  4  5

In 1976 bezoekt Ruth Gilmartin haar moeder Sally in haar huis op het platteland van Cambridgeshire. Tot haar verbazing krijgt ze te horen dat haar moeder eigenlijk een Russische vluchteling is met de naam Eva Delectorskaya, die in 1939 in Parijs door de Britten is geworven als spion. Nadat ze in Nederland ternauwernood aan de dood is ontsnapt wordt Eva naar Amerika gestuurd om de getrouwde Mason Harding, een adviseur van de president, te verleiden om er achter te komen of de Amerikanen van plan zijn om aan de oorlog mee te gaan doen. Een missie die ze met succes weet te volbrengen. Haar tweede opdracht is om een landkaart door te spelen aan Amerikaanse geheim agenten, waaruit zogenaamd een geplande Duitse invasie van Amerika kan worden afgeleid. Eva ontdekt echter een fout in de kaart, en informeert haar chef en minnaar Lucas Romer en andere collega’s. Hoewel het plan lijkt te mislukken, en Eva opnieuw een poging om haar te doden weet te overleven, laat de president zich toch door de kaart misleiden. Terwijl haar collegaspionnen een voor een sterven, raakt ze ervan overtuigd dat ze werd verraden. Zelfs in de jaren 1970, lang na de gebeurtenissen, gelooft ze dat haar leven nog steeds in gevaar is en choqueert ze Ruth door het kopen van een geweer als zelfbescherming. Ze laat Ruth contact opnemen met Romer, zogenaamd als journalist die geïnteresseerd is in het onderwerp spionage in oorlogstijd.

Trailer: