Recensie: Ruth & Alex RECENSIE

Ruth (Diane Keaton) & Alex (Morgan Freeman) wonen al veertig jaar in hun appartement op vijf hoog in Brooklyn. Nu het gepensioneerde stel een dagje ouder wordt, beseffen zij zich dat een lift geen luxe meer is. Ze zetten hun geliefde appartement te koop. Makelaar en tevens nichtje Lilly (Cynthia Nixon) belooft ze alvast een miljoen. Waar Brooklyn vroeger een plek was voor New Yorkers die zich geen appartement in Manhattan konden veroorloven, is het nu een stad geworden voor échte hipsters. Koffietentjes, biologische supermarkten en smoothiebars schieten als paddenstoelen uit de grond. Hoe dichter Ruth & Alex bij een deal komen, hoe meer herinneringen hun appartement oproept. Zullen zij ooit nog een plek vinden met zo’n mooi uitzicht op de enige echte Brooklyn Bridge?

Ruth & Alex is gebaseerd op het boek Heroic Measures, van de Amerikaanse schrijfster Jill Ciment. De film heeft een topcast met in de hoofdrollen Morgan Freeman en Diane Keaton, maar helaas is de film niet zo spectaculair als de cast. Er zit nauwelijks tot geen actie in de film, waardoor het als kijker moeilijk is om gefocust te blijven. Het appartement van het oude stel staat centraal in deze film. In korte flashbacks krijg je zicht in het leven van Ruth en Alex. Zo kom je erachter hoe het stel elkaar heeft leren kennen en waarom zij geen kinderen hebben, maar hier wordt verder niet diep op ingegaan. Dit is jammer, want in deze film is er juist ruimte om hier dieper op in te gaan. De enige relatie die wel uitgebreid wordt beschreven, is die met hun trouwe viervoeter Dorothy.

Door de film heen worden er nieuwsberichten getoond, over een mogelijke terroristische actie op de Brooklyn Bridge. De paniek die hierdoor ontstaat, zorgt ervoor dat Ruth & Alex gehaast beslissingen moeten nemen over de verkoop van hun appartement. De mogelijke kopers  en de hysterische Cynthia Nixon (ook wel bekend als Miranda uit Sex in the City) zorgen gelukkig nog wel voor enige lachmomentjes in het actieloze verhaal. Regisseur Richard Loncraine heeft hier duidelijk wat steekjes laten vallen. Want Morgan Freeman en Diane Keaton zijn de enige reden dat ik ben blijven kijken naar deze film.

Ruth & Alex

1  2  3  4  5

Oscarwinnaars Morgan Freeman en Diane Keaton spelen in dit humoristische drama een gepensioneerd koppel in New York dat moeite heeft om hun appartement te verkopen.

Een appartement vijf hoog in Brooklyn was het enige wat ze zich konden veroorloven toen ze jong trouwden, en ze zijn er nooit weggegaan. Maar inmiddels moeten ze toegeven dat een lift eigenlijk geen luxe meer is. De trappen én hun leeftijd worden immers niet lager. Ze zetten het appartement te koop en hun nichtje, makelaar Lily (Cynthia Nixon), belooft ze alvast een miljoen.

Maar hoe dichter Ruth en Alex bij een deal komen, hoe meer herinneringen hun huisje oproept en de melancholie toeslaat. Gaat iemand ooit betalen wat het hen waard is?

Bekijk de trailer hier: