Recensie: Ricki and the Flash   RECENSIE

Linda Brummel, die veel liever Ricki Rendazzo wordt genoemd, liet haar drie kinderen en man in de steek om door te breken met haar band Ricki and the Flash. Het bleef voor Ricki slecht een droom. ’s Avonds rockt ze met The Flash als huisband in een cafeetje, maar de centen waarvan ze haar ieniemienie appartementje moet betalen, schraapt ze overdag bij elkaar als kassière. Als haar ex-man Pete belt om te vertellen dat het slecht gaat met haar dochter Julie nadat zij gescheiden is, besluit Ricki om haar familie te bezoeken.

Als enorme Meryl Streep-fan kon ik niet wachten om te beginnen aan deze film. De trailer had ik al een paar keer gezien en ik was helemaal enthousiast. Meryl stelde me wederom niet teleur. Is er niets wat deze vrouw niet kan? Haar karakter Ricki kan niet opvoeden, maar Meryl Streep is een fantastische actrice. Bovendien heeft ze ook nog eens een goede ietwat rauwe stem die geschikt is voor het zingen van rockliedjes waardoor haar karakter precies weet hoe ze zich het podium eigen moet maken.

Mamie Gummer, die de dochter van Ricky speelt, en ook écht de dochter van Meryl is, lijkt de acteergenen van haar moeder te hebben geërfd. Ze weet precies hoe ze een depressieve, pessimistische, net verlaten vrouw moet neerzetten. Ze schittert fantastisch lelijk met een vette haardos vol klitten in de film.

Met een cast bestaande uit Meryl Streep, Mamie Gummer, Kevin Kline, Audra McDonald en vele andere bekende namen, wisten de makers een fantastische cast te regelen. Maar het verhaal was helaas wat minder sterk dan de cast. Een stuk slapper zelfs. Je zou verwachten dat een film met een verhaallijn als deze vol ongemakkelijke, harde confrontaties zit. Maar de meesten zijn vrij mild. Hierdoor is de film een tikkeltje aan de zwakke kant omdat confrontaties er eigenlijk bij horen wanneer een vrouw die haar gezin heeft verlaten, weer terugkomt.

Alleen de nieuwe vrouw van Pete, Mauran, pakt Ricki op een gegeven moment hard aan. Ze confronteert haar met het feit dat zij haar kinderen heeft moeten opvoeden en eigenlijk meer een moeder is geweest dan Ricki zelf. Meer pit was in de film wel wenselijk geweest. Zeker tijdens een van de laatste scènes waarin je ziet dat Ricki toch ingaat op de uitnodiging van haar zoon om op zijn bruiloft te komen, verwacht je woordenwisselingen. Maar deze bleven uit. Alleen maar lieve lachjes en lieve woordjes werden gedeeld tijdens deze scène waardoor de film de pit mist die het nodig had.

Ricki And The Flash

1  2  3  4  5

In Ricki and the Flash, van de Oscar-winnende regisseur Jonathan Demme en de Academy Award-bekroonde scenarioschrijfster Diablo Cody, zie je Meryl Streep als nooit tevoren in de rol van hardrockzangeres en -gitariste Ricki Rendazzo. Ricki liet ooit haar gezin in de steek om rockster te worden en bewandelde zo een levenspad dat niet echt over rozen ging. Nu ze ouder is, keert ze terug naar haar gezin en krijgt ze de kans om alles weer goed te maken. Een authentieke en aangrijpende film vol muziek en live-optredens.