Recensie: The Forest RECENSIE

Aan de voet van de Japanse berg Fuji bevindt zich het Aokigahara-bos. Volgens de verhalen zijn degenen die hier ingaan, niet van plan ooit nog terug te komen. Het wordt dan ook het ‘zelfmoordbos’ genoemd. In dit bos verdwijnt de Amerikaanse Jess. Haar tweelingzus Sara weet echter zeker dat Jess nog leeft. Ze reist direct naar Japan om zelf op onderzoek uit te gaan. Maar volgens de verhalen zijn het juist de mensen met verdriet en zorgen die het makkelijkst in de ban raken van de gekwelde geesten die ronddolen in het bos.

Bij horrorfilms hoor je als publiek zo nu en dan te denken: “Doe het niet!” Dat is ook ongeveer de meest gemaakte grap in horror-parodieën. Tegelijkertijd zit daarin natuurlijk de lol van zo’n film. De personages doen wat niemand in zijn hoofd zou halen te doen, waardoor wij lekker kunnen griezelen. In The Forest rolt hoofdpersoon Sara echter van de ene “Doe het niet” naar de volgende. En terwijl de spannende muziek aanzwelt, kun je op je vingers aftellen wanneer je het schrikmoment kunt verwachten. 3… 2… 1…

Wat niet betekent dat The Forest niet eng is. Een aantal keer zat ik toch echt tegen het spreekwoordelijke plafond. En voor zover ik dat nog niet deed, fiets ik de komende tijd heus extra om, om zelfs een stadspark te vermijden. Maar verder is The Forest een standaard horrorfilm, die heel hard probeert een horrorfilm te zijn. Met de genoemde spannende muziek, de voorspelbare schrikeffecten, de ‘kan ik jou vertrouwen of toch niet’-personages. De film raakt verstrikt in de combinatie van een klassiek griezelverhaal met geesten en de complexe psychologie van de hoofdpersoon.

Die hoofdrol wordt trouwens gespeeld door Natalie Dormer. Dormer zet hier een heel anders soort personage neer dan de flirterige Margaery Tyrell uit Game of Thrones. Knap hoe ze twee verschillende personen van de tweelingzussen weet te maken, waarvan je als kijker toch wilt weten hoe het met ze afloopt. Maar bij dergelijke horrorfilms met een bekende naam in de hoofdrol vraag ik me toch af waarom iemand meedoet aan een zo'n project. Ook Dormer kan veel meer dan alleen gekweld kijken, en ze krijgt in The Forest weinig kans dit te laten zien.

The Forest

• Verschenen (film):

9 maart 2016
    (dvd) maart 2016

Speelduur: 93:0
  • Distributeur:

Nog niet bekend

Spanning

1  2  3  4  5

The Forest is een beklemmende horrorfilm die zich afspeelt in de bossen van Aokigahara, aan de voet van de Japanse berg Fuji. In dit prachtige gebied gaat de jonge Amerikaanse Sara op zoek naar haar tweelingzus, die op mysterieuze wijze is verdwenen.

Iedereen heeft Sara gewaarschuwd dat ze ‘op het pad’ moet blijven, maar daar trekt ze zich niets van aan; ze is vastbesloten erachter te komen wat er met haar zus is gebeurd. Al gauw ontdekt ze dat de bossen het domein zijn van de gekwelde zielen van overledenen. En de confrontaties met deze doden worden steeds angstaanjagender...

Bekijk hier de trailer: