Recensie: The Jungle Book (2016) RECENSIE

Als de panter Bagheera een verlaten baby in de jungle vindt, brengt hij de baby naar een roedel wolven. De wolven accepteren de mensenzoon en zo groeit Mowgli zorgeloos op tussen de wolven en de andere dieren in de jungle. Maar dan komt de tijger Shere Khan erachter dat er een mensenzoon in de jungle woont. Shere Khan heeft een enorme hekel aan mensen, want hij is zelf ooit verwond door een mens en vanaf dat moment vormt Shere Kahn een enorme bedreiging voor Mowgli en de roedel. Mowgli vertrekt samen met Bagheera om bij zijn eigen soort te gaan wonen en tijdens zijn reis leert hij de jungle opnieuw kennen als een plaats van schoonheid maar ook vol gevaar.

Disney maakt steeds meer live-action versies van geliefde animatiefilms. Eerder verschenen bijvoorbeeld al Alice in Wonderland (2010) en Cinderella (2015) en staan er nog veel meer gepland zoals Beauty & The Beast , Mulan en Dumbo. Nu komt Disney met de live-action versie van The Jungle Book, die eerder verscheen als animatiefilm in 1967.

Voor de mensen die met de versie uit 1967 versie zijn opgegroeid is het haast onvermijdelijk dat je de films gaat vergelijken. Ik heb vroeger talloze keren Jungle Boek bekeken met de swingende Baloo, het schattige olifantje en die knotsgekke apen. De live-action variant is wat spannender en heeft een wat meer duistere sfeer en is daardoor niet meer zo geschikt voor de allerkleinsten. Maar ook deze versie bevat heerlijke humor, vooral rondom de luie, vraatzuchtige beer Baloo die wederom de harten van de kijkers weet te veroveren. In een speciale bewerking zijn er een aantal nummers uit de 1967-versie weer gebruikt, zoals het populaire The bare necessities en I wanna be like you.

Regisseur Jon Favreau geeft als een van de hoofdredenen voor zijn besluit om een remake te maken de vooruitgang in de technieken op het gebied van digitale animatie, en de indrukwekkende visuele vormgeving is dan ook een van de sterke kanten van de film. De jungle is prachtig vormgegeven en de dieren zijn groots en imposant geanimeerd. Mowgli, gespeeld door de jonge acteur Neel Sethi, is als enige personage in de film niet geanimeerd. Hij weet het jongetje dat tussen de wolven is opgegroeid goed neer zet zetten.

Ook de stemmencast weet te overtuigen, Ben Kingsley als de wijze Bagheera en Idris Elba als de slechterik Shere Kan maken indruk. Bill Murray is goed in vorm als de ondeugende Baloo. Verder heeft de film ook nog andere bekende namen weten te strikken, zoals Scarlett Johanssen (stem van Kaa) en Lupita Nyong'o (Raksha), en Christopher Walken (King Louie).

The Jungle Book is een mooie film met een sterke stemmencast. Spannend en vooral visueel overweldigend.

The Jungle Book

1  2  3  4  5

Mowgli (Neel Sethi) is een jongen die opgevoed is door een groep wolven. Maar Mowgli komt erachter dat hij niet meer welkom is in de jungle, als de angstaanjagende tijger Shere Khan (Idris Elba) arriveert. Hij heeft verwondingen die hem aangedaan zijn door mensen en ziet Mowgli daarom als een bedreiging die geëlimineerd moet worden. Onder begeleiding van de panter Bagheera (Ben Kingsley) en de immer vrolijke beer Baloo (Bill Murray) gaat Mowgli op weg maar de mensenwereld. Onderweg ontmoet hij junglewezens die niet bepaald het beste met hem voor hebben, van de verleidelijke python Kaa (Johansson) tot de gladde prater Koning Louie (Christopher Walken).

Bekijk de trailer hieronder:

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk