Recensie: Mother's Day RECENSIE

Met een absolute sterrenkast komt filmmaker Garry Marshall, die we kennen van bijvoorbeeld de film Valentine’s Day, met een komedie over Moederdag.

Sandy (Jennifer Aniston) is een gescheiden moeder van twee kinderen. Haar ex-man Henry (Timothy Olyphant) vertelt spontaan dat hij is getrouwd met de veel jongere Tina (Shay Mitchell) en vraagt of de kinderen met Moederdag niet een half dagje bij hun nieuwe stiefmoeder mogen doorbrengen. Dat valt niet echt in goede aarde. Voor haar werk komt Sandy in contact met teleshopping-koningin Miranda (Julia Roberts). Zij verkoopt de mooiste pracht en praal voor Moederdag. Ook maken we kennis met weduwnaar Bradley (Jason Sudeikis), wiens kinderen hun eerste Moederdag zonder hun moeder moeten doorbrengen en met Kristin (Britt Robertson) die zich maar niet wil binden aan haar getalenteerde vriend. Doordat ze nooit haar moeder heeft gekend, heeft ze nu last van bindingsangst. Ze vraagt hiervoor advies aan haar vriendin Jesse (Kate Hudson), maar zij en haar zus Gabi (Sarah Chalke) hebben zo hun eigen problemen. Zeker wanneer hun ouders onverwacht langskomen voor Moederdag…

Deze ogenschijnlijk verschillende personages hebben allemaal een uitdaging rondom hun moeder of het moederschap. Mother’s Day is echter niet voor niets een komedie, dus dit gaat gepaard met de nodige humor en absurditeit. Zo wordt er een heel gezin verborgen gehouden, een feestje met een lama georganiseerd, getrouwd in een café en een baarmoederpraalwagen ontworpen. Natuurlijk komt niet iedereen er zonder kleerscheuren vanaf, maar dat maakt het des te grappiger.

Waar de meeste komedies nog weleens richting flauwe onderbroekenlol gaan, is dat bij deze film zeker niet het geval. Het is knap dat de balans met de serieuze boodschap die de film toch wel heeft subtiel door het hele verhaal wordt vastgehouden. Hierdoor wordt er genoeg ruimte gegeven om de individuele karakters goed vorm te geven, terwijl de samenhang tussen de verhaallijnen Mother’s Day onverwacht tot een succesvol geheel maken. Soms gaat Marshall wel echt tot het randje, bijvoorbeeld over de vooroordelen rondom een Indiase partner, maar dat geeft de film eigenlijk ook alleen maar een extra interessant tintje.

Het acteerwerk is fenomenaal, maar dat kan ook niet anders met zulke grote namen. Mother’s Day heeft eigenlijk alles wat je van een feel good komedie verwacht: liefde, romantiek, drama, absurditeit, herkenbaarheid en een flinke dosis humor. Het enige minpuntje is de jammerlijk onnatuurlijke pruik van Julia Roberts. Wat een misser! Gelukkig is de rest van Mother’s Day wel geslaagd en absoluut het kijken waard.

Mother's Day

• Verschenen (film):

18 mei 2016
    (dvd) mei 2016

EAN 2750058585063
    Speelduur: 118:0
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Komedie

1  2  3  4  5

Na Valentine's Day en New Year's Eve is het tijd om de moeders in het zonnetje te zetten; Mother’s Day! We volgen de perikelen van een stel jonge moeders, oudere moeders en dochters op zoek naar hun moeders. Of juist niet zo hard op zoek. Mother's Day heeft een geweldige cast met onder andere; Jennifer Aniston als single mum Sandy, Julia Roberts als teleshopping-koningin Miranda, Kate Hudson als de kinderloze Jesse, Jason Sudeikis als single dad Bradley en Timothy Olyphant als Henry, de ex van Sandy die nu iets heeft met de jonge Tina (Shay Mitchell).

Bekijk hier de trailer: