Recensie: My Scientology Movie RECENSIE

Louis Theroux is één van de meest spraakmakende documentairemakers ter wereld. Eén van zijn grootste wensen én uitdagingen is binnenkijken in de wereld van Scientology. Scientology is een religie gebaseerd op de ideologieën van de Amerikaanse sciencefictionauteur L. Ron Hubbard. De meest bekende aanhanger is waarschijnlijk Tom Cruise. Toch is de wereld binnen Scientology vrij gesloten. Therouxs verzoeken om een kijkje te mogen nemen in het hoofdkwartier van Scientology en te mogen spreken met David Miscavige, die de kerk leidt sinds 1987 en maar één interview heeft gegeven sinds zijn aantreden, worden aan de lopende band geweigerd. Toch laat hij zich daar niet door weerhouden.

Hij gaat op zoek naar voormalige leden van Scientology en probeert door middel van hun ervaringen inzicht te krijgen in de werkwijze van de kerk. Geïnspireerd door de grootse filmtechnieken die de kerk zelf gebruikt in haar propagandafilms, besluit hij acteurs in de huren om Tom Cruise en David Miscavige na te spelen in de documentaire. De kerk krijgt echter al snel lucht van de plannen van Theroux en het duurt niet lang voordat hijzelf wordt geconfronteerd met de duistere kanten van de religie. In een bizarre twist komt Theroux erachter dat Scientology hem in de gaten houdt en van hem een film probeert te maken.

Een documentaire maken over Scientology, waar tegelijkertijd ontzettend veel én ontzettend weinig over bekend is, is alles behalve gemakkelijk. Dat Theroux zijn zoektocht in kaart brengt in de documentaire My Scientology Movie is dan ook een behoorlijk dappere keuze. Zoals we van Theroux gewend zijn brengt hij alles in beeld, the good, the bad and the ugly, en creëert zo een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld van de werkelijkheid. En dat is er eentje die onverwacht behoorlijk duister wordt. Dat de leden zo fanatiek zijn is misschien nog wel het meest verwonderend, want ex-leden worden aan de lopende band getreiterd, gekleineerd en in de gaten gehouden.

Hoewel My Scientology Movie goed in elkaar zit en gelukkig ook de nodige humor heeft, is het totaalplaatje een heel klein beetje teleurstellend. Scientology is na afloop namelijk nog steeds één groot raadsel; al zijn er hier en daar wat onthullinkjes, er zijn misschien nog wel net zoveel vragen bijgekomen. Dit ligt zeker niet aan Theroux. Kosten noch moeite worden gespaard om Scientology goed te kunnen doorgronden. Een gemiste kans was echter het compleet verzwijgen van het feit dat de vrouw van David Miscavige al bijna tien jaar niet meer in levende lijve is gezien. En dat terwijl er in de documentarie suggesties worden gemaakt over lijken in de kast. Of dit waar is zullen we waarschijnlijk nooit weten. Eén ding is in ieder geval wel zeker: My Scientology Movie is een knappe poging tot het ontrafelen van de wereld van Scientology!

Louis Theroux: My Scientology Movie

1  2  3  4  5

De documentaire My Scientology Movie van Oscar winnend producent Simon Chinn (Searching for Sugar Man, Man on Wire), vol komische momenten en onverwachte verwikkelingen, is daardoor nog vreemder dan fictie.

Journalist en programmamaker Louis Theroux is gefascineerd door religie en heeft veel ervaring in het omgaan met excentriek en extreem gedrag. Hij zit niet bij de pakken neer als zijn verzoek het hoofdkwartier van de Scientology Church te bezoeken wordt geweigerd.

Geïnspireerd door de filmtechnieken die de Church zelf gebruikt en geholpen door voormalige leden, huurt hij acteurs in om Tom Cruise en Scientology-leider David Miscavige na te spelen en zo inzicht te krijgen in de werkwijze van de organisatie. In een bizarre twist ontdekt Theroux dat de Church tegelijk een film over hem maakt.