Recensie: Jem and the Holograms RECENSIE

De film Jem and the Holograms gaat over Jerrica, een enorm verlegen meisje dat met haar tante en drie zussen in een klein dorpje woont. Alle vier zussen houden van zingen, maar Jerrica is te verlegen om voor de camera te gaan staan. Als ze op een avond in een opwelling een filmpje opneemt, besluit zusje Kimber Jerrica te helpen van haar verlegenheid af te komen en plaatst de video op YouTube onder de naam Jem. Al gauw gaat Jerrica viral en wordt ze benadert door een platenmaatschappij. Voor Jerrica het weet verkeert ze als Jem in een wereld vol nieuwe looks, glitter, glamour en optredens met haar zussen als haar bandleden aan haar zijde. De roem heeft echter ook een keerzijde, eentje waar Jem al snel mee te maken krijgt.

Al vanaf het moment dat de eerste beelden over het scherm rollen, wist ik dat dit niet een standaard film zou zijn. Er is voor Jem and the Holograms hier en daar bijzondere technieken gebruikt. Zo komen er veelvuldig beelden voor die het doen lijken alsof je door het scherm van een camera kijkt. Ook maken veel YouTube filmpjes hun opwachting in de film en dienen ze zelfs om de sfeer en spanning aan te geven bij bepaalde gebeurtenissen.

Jem and the Holograms is in dat opzicht een heel speciale film, wat anders dan de standaard Hollywoodfilm. De film bevat eigenlijk twee verhaallijnen. We volgen Jerrica en haar zussen op hun weg van doodnormale tieners naar beroemde sterren, inclusief alle ups en downs die daarbij komen kijken. De film bevat meerdere catchy liedjes en prachtige beelden. Ik vond niet alle stukken even goed uitgewerkt. Zo had Jerrica tijdens hun allereerste concert totaal geen last van zenuwen, waar ze eerst niet eens voor een camera in haar achtertuin durfde te zingen. Ook is het geheel wat braafjes: de problemen worden al opgelost op het moment dat deze net boven water dreigen te komen.

Daarnaast zit er nog een zoektocht in het verhaal verweven. Jerrica’s vader liet haar namelijk een kleine robot na, die tot leven komt als de zussen in L.A. aankomen en hen naar meerdere plekken in L.A. leidt, waarbij steeds meer stukjes van de puzzel – letterlijk – onthuld worden. De robot geeft het geheel een science-fiction tintje, iets wat voor kijkers die niet van sci-fi en/of fantasy houden, zou kunnen zorgen voor wat opgetrokken wenkbrauwen.

Zelf vond ik het echter een mooie toevoeging, die bovendien extra verdieping geeft aan Jerrica’s verhaal. Wat namelijk begint als een liefde voor muziek dreigt al snel om te slaan in veel meer. Zo begint Jem als een geheime identiteit, een masker waarachter Jerrica zich kan verschuilen. Jem begint Jerrica echter steeds meer over te nemen, zeker als blijkt dat het wereldje waarin Jerrica terecht is gekomen ook hele nare en manipulatieve kanten heeft. Jerrica’s vader geeft haar echter een prachtige boodschap mee, die elke kijker zal aanspreken. Laat jezelf aan de wereld zien. Inspireer anderen. Wees jezelf en bovenal: ga ervoor!

Jem And The Holograms

1  2  3  4  5

Speelfilm naar de muzikale animatieserie uit de jaren '80, waarin een talentvolle maar schuchtere tiener zich ontpopt als de wilde rockster Jem.