Recensie: Love & Friendship RECENSIE

De film Love & Friendship gaat over de knappe weduwe Lady Susan die tijdelijk bij haar schoonzus gaat wonen. Lady Susan (Kate Beckinsale) is een ster in het manipuleren van mensen en weet dan ook feilloos mannen verliefd op haar te laten worden, de vriendschap en bewondering van vrouwen te winnen en haar dochter Frederica (Morfydd Clark) onder haar controle te houden. Alleen haar schoonzus Catherine Vernon (Emma Greenwell) doorziet haar sluwe plannen. Catherine ziet hoe de mannen om haar heen blind zijn voor Lady Susans doortrapte gedrag en tot overmaat van ramp wordt haar eigen broer hopeloos verliefd op Lady Susan. Onvermijdelijk komt er een moment waarop de manipulaties van Lady Susan doorzien worden en de waarheid aan het licht komt. Dan verzucht ze: ‘Facts are horrid things’.

De film is gebaseerd op de briefnovelle Lady Susan geschreven door Jane Austen. Lady Susan is een van de vroege werken van Austen. Er wordt aangenomen dat ze de korte novelle schreef in 1794, toen ze achttien jaar was. De film is geregisseerd door Whit Stillman, die tevens de scriptschrijver is. Stillman heeft de korte novelle heel knap bewerkt tot een volwaardig verhaal. In de briefnovelle krijgen bijvoorbeeld sommige karakters helemaal geen tekst en Stillman heeft dat op een geloofwaardige manier zelf ingevuld. De dialogen zijn helemaal in de stijl van Jane Austen.

Over het algemeen denkt men bij Jane Austen vooral aan romantische verhalen waarbij de lezers massaal kunnen zwijmelen over Mr. Darcy of Colonal Brandon. Vaak zijn haar hoofpersonen eerzame, deugdzame vrouwen zoals Elizabeth in Pride & Prejudice of Fanny in Mansfield Park. In dit verhaal ligt dat anders: Lady Susan is juist listig, is zeer goed in mensen manipuleren en ze geniet daar zichtbaar van.

Samen met haar Amerikaanse vriendin Alicia Johnson (gespeeld door Chloë Sevigny) kan ze heerlijk slechte plannetjes bedenken om een nieuwe echtgenoot te strikken voor zichzelf of voor haar dochter Frederica. Met uitspraken als ‘he is too old to be agreeable and too young to die’ maakt ze weloverwogen afwegingen voor de keuze van een echtgenoot. Met een inkomen van 10.000 pond per jaar is de sullige Sir James Martin dus een goede huwelijkskandidaat, hoewel hij niet bepaald snugger is. De extreem domme uitspraken van Sir James Martin en zijn algehele joligheid zorgen vervolgens de hele film lang voor komische scènes.

Love & Friendship is een heerlijk grappig en vrolijk kostuumdrama met goede acteurs. Als je zin hebt in een film gesitueerd aan het einde van de achttiende eeuw vol sprankelende dialogen, een flinke lading ironie en onvervalst venijn dan raad ik deze film maar al te graag aan!

Love & Friendship

• Verschenen (film):

25 mei 2016
    (dvd) mei 2016

Speelduur: 94
  • Distributeur:

Cinéart

Kostuum drama

1  2  3  4  5

In de jaren 1790 reist de mooie weduwe Lady Susan Vernon (Kate Beckinsale) af naar het landgoed van haar schoolfamilie.

Ze wil komaf maken met de geruchten over haar amoureuze verhoudingen die de ronde doen en is vastbesloten een echtgenoot te vinden voor haar dochter Frederica en voor zichzelf. Ze roept daarvoor de hulp in van haar oude vriendin Alicia.