Recensie: Bloodline RECENSIE

“What we did to our brother, we had to do. Please don’t judge us.
We’re not bad people. But we did a bad thing.”

Bloodline speelt zich af in Florida en vertelt het verhaal van de familie Rayburn. Robert Rayburn staat op het punt om een pier naar zich vernoemt te zien. De hele familie komt samen op het resort dat Robert en Sally uitbaten om dit te vieren en dat betekent dat ook het zwarte schaap van de familie, oudste zoon Danny, op komt draven. De broers en zus van Danny zien hem liever zo snel mogelijk weer verdwijnen, maar hij denkt daar anders over en stuurt aan op een confrontatie met zijn familie en zijn criminele verleden. Ondertussen start John Rayburn, die de plaatselijke sheriff is, een onderzoek naar de dood van een tiener die in het water gevonden werd. Onderhuids speelt in de onderlinge verhoudingen steeds de dood van zus Sarah mee. Het eerste seizoen van Bloodline bestaat uit 13 afleveringen. Elke aflevering duurt een uur. Als extra's staan er op elk schijfje een aantal verwijderde scènes.

Bloodline is een duister familiedrama uit de Netflix-stal. De eerste aflevering vraagt een kleine inspanning, want die komt traag op gang en doet een beetje soapachtig aan. Vanaf de eerste flash forward blijf je echter kijken. Nergens druipen de spanning en actie echt van het verhaal af, dat is ook niet de bedoeling. Het opzet is dat de kijker geïntrigeerd raakt door de familiebanden en hoe het uiteindelijk allemaal zo ver is kunnen komen en daar slaagt de reeks wonderwel in. Naast flash forwards naar de onvermijdelijke gebeurtenissen zijn er immers ook flashbacks naar het woelige familieverleden. Bedenkers van deze reeks zijn dezelfde drie achter advocatenserie Damages en ze hebben een sterke cast samengebracht voor hun nieuwe project. Zo sleepte Ben Mendelson voor zijn rol als Danny een Golden Globe nominatie in de wacht, werd Sam Shepard in het verleden genomineerd voor een Oscar en Sissy Spacek won er in 1981 effectief eentje voor haar prestatie in Coal Miner's Daughter.

Mendelson zet de onberekenbare Danny extreem goed neer. Hij maakt hem geloofwaardig, ondanks alle destructiviteit en marginaliteit waaraan hij onderworpen is. Ook de prestatie van Kyle Chandler als John is goud waard. Als tweede oudste broer probeert hij het evenwicht te bewaren tussen Danny en de rest van de familie. Hij probeert steeds zo rationeel mogelijk te handelen en de banden te herstellen tot op het punt waarop ook hij het verleden niet los kan laten.

Deze serie is een intense puzzel die meer biedt dan een inkijkje in een familie die er alles voor doet om de façade op te houden. Door het knappe montagewerk is het een boeiend geheel geworden dat goed is voor ettelijke uren kijkplezier. De laatste aflevering bevat overigens een kleine teaser naar het tweede seizoen, dat hopelijk even stevig in elkaar zit, toe.

Bloodline - Seizoen 1

1  2  3  4  5

BLOODLINE, van de makers van Damages, vertelt het intrigerende verhaal van de familie Rayburn die eigenaar is van een resort in Key West en de meest duistere geheimen van het eiland bewaakt. Als de verloren zoon en het zwarte schaap (Ben Mendelsohn) terugkeert voor een familiereünie dreigt hij de kwetsbare façade van de familie te verwoesten en een leven vol wandaden aan het licht te brengen. Zijn twee broers en zus zijn nu genoodzaakt hun geschillen bij te leggen om hun familie samen te houden en te beslissen wat ze het beste kunnen doen. In dit veelgeprezen en verslavende eerste seizoen spelen vele sterren, waaronder Kyle Chandler, Oscar®-winnaar Sissy Spacek (1980, Beste Actrice, Coal Miner’s Daughter) en de voor een Oscar®-genomineerde Sam Shepard (1983, Beste Bijrol, The Right Stuff ) en houdt je tot het schokkende einde op het puntje van je stoel.