Recensie: Star Wars: The Force Awakens  RECENSIE

Luky Skywalker is nergens te bekennen op het moment dat het sterrenstelsel hem zo hard nodig heeft. Kylo Ren en de First Order zijn namelijk terug en hebben uiteraard niet veel goeds in de zin. Een aantal nieuwe gezichten zet alles op alles om hier iets aan te doen. De jonge Rey, die wrakken verzamelt en inruilt voor eten, en voormalig stormtrooper FN-2187, die voor het gemak Finn wordt genoemd, gaan op zoek naar Han Solo en Chewbacca in de hoop dat zij de vrede kunnen herstellen. Een zoektocht waarbij heel wat klassieke Star Wars-elementen zoals ruimteschepen die elkaar achtervolgen en proberen te raken met allerlei ruimtegeweld aan bod komen.

The Force Awakens was een energieke film met een goede verhaallijn. Ik ben stiekem best wel een Star Wars-leek en moet eerlijk toegeven dat ik er niet in ben geslaagd om door alle films heen te komen. Ik vond het allemaal te science fiction, maar ik was ook nog een stuk jonger toen ik me voor het eerst waagde aan een Star Wars-film. Maar na het zien van The Force Awakens kan ik mezelf een beginnende Star Wars-fan noemen.

Voor het aanschouwen van The Force Awakens had ik nog snel wat ‘Star Wars voor dummies’-artikelen gelezen op verschillende sites om mijn geheugen op te frissen en om er zeker van te zijn dat ik alles zou begrijpen van de nieuwe film. En ik moet zeggen dat ik het nieuwe deel fantastisch vind!

De verhaallijn van The Force Awakens is niet dusdanig zo ingewikkeld dat je je continu afvraagt hoe het ook al weer zat. Om het verhaallijn goed te kunnen volgen, hoef je alleen maar op de hoogte te zijn van de hoofdlijnen van de originele triologie. Aangezien de laatste Star Wars-film in 2005 verscheen (en aangezien dat een prequel-trilogie was), was het wat mij betreft een goede zet van de filmmakers om het verhaal niet al te ingewikkeld te maken zodat het voor iedereen goed te volgen was.

Het is heel wat jaren geleden dat de laatste film uitkwam en de filmmakers hebben toch geleerd van de vorige films. Zo zit deze vol humor wat de film erg verfrissend maakt. In de film wordt regelmatig verwijst naar de originele Triologie (níet naar de Prequel), waardoor het verhaallijn niet te ingewikkeld wordt, maar wel erg interessant is. De Force Awakens was een film vol nostalgie, maar was alsnog wel vernieuwend. Alleen al het muziekje aan begin, doet je hart overslaan.

Hoewel de film een en al nostalgie is, bevat het ook veel nieuwe sterke elementen! Zo laat deze film meer emoties zien dan in de vorige delen en komen er ook meer grappen tussendoor. Maar de meest klassieke achtervolgingsscènes in de ruimte waarbij fanatiek op elkaar geschoten wordt en de gevechten met elkaar ontbreken niet in dit deel.

Wat je als kijker ook heel erg kunt waarderen is dat het einde niet te open is. Bij het overwinnen van het een, komen er niet duizenden vragen bij. Wel word je als kijker bij de laatste scène ongelooflijk geprikkeld om met smart uit te kijken naar het volgende deel!

Star Wars: The Force Awakens

1  2  3  4  5

Nieuwe krachten, goed en kwaad, worden wakker in Star Wars: The Force Awakens.
    Wanneer Kylo Ren en de sinistere First Order uit de as van het Keizerrijk herrijzen, is Luke Skywalker vermist terwijl het sterrenstelsel hem het hardst nodig heeft. Het is aan Rey, een wrakverzamelaar uit de woestijn, en Finn, een voormalig Stormtrooper, om de krachten te bundelen met Han Solo en Chewbacca in een wanhopige zoektocht naar de enige hoop om vrede te brengen in het sterrenstelsel.

Bekijk hieronder de trailer: