Recensie: The Danish Girl RECENSIE

De Danish Girl speelt zich af in 1926. Kunstenaarskoppel Einar en Gerda Wegener lijken dolgelukkig met elkaar te zijn. Einar lijkt de piek van zijn carrière te hebben bereikt, maar die van Gerda komt nog niet zo van de grond. Wanneer Gerda een model nodig heeft, hijst ze haar man in vrouwenkleding. Eerst vindt Einar dit maar ongemakkelijk, maar wanneer ze alterego Lili creëren, de zogenaamde nicht van Gerda, wordt Einar bewust van gevoelens: namelijk dat hij in het verkeerde lichaam zit. Einar wil niet langer meer als man door het leven gaan, maar als Lili. Gerda lijkt dit eerst te accepteren omdat haar portretten van Lili het goed doen bij het publiek, maar wanneer Einars gevoelens drastischere vormen aan beginnen te nemen, wordt duidelijk dat Einar pas gelukkig zal zijn zodra hij ook lichamelijk Lili zal zijn.

The Danish Girl is een ontzettend ontroerend verhaal en er werd erg goed in geacteerd. Maar wat verwacht je ook als je een acteur inzet die het jaar daarvoor nog een Oscar won voor zijn rol in Theory of Everything. Ook voor deze film werd Eddie Redmayne genomineerd voor een Oscar en Alicia Vikander ontving er zelfs eentje voor haar rol als Gerda Wegener. Hoewel het makkelijker is om een succesvolle film te maken met een topcast, was het wel een goede zet. Er is nog altijd veel onbegrip voor transgenders en deze film deed toch een stapje dichterbij de algemene acceptatie. De film neem je mee in een rollarcoaster vol gevoelens. Hierdoor leef je erg met Wegner mee, maar ook heel erg met zijn vrouw Gerda, die ondanks alles van haar man (of eigenlijk vrouw) blijft houden.

Tegenwoordig vliegen de kledingstukken je om de oren in films, maar The Danish Girl was een film waarbij het echt ging om functioneel naakt. Het stuk waarin Einar naakt voor de spiegel staat is werkelijk hartverscheurend. Zijn droevige gezicht geeft weg dat hij helemaal niet blij is met het lichaam waarin hij zit en door zijn geslachtsdeel tussen zijn benen te wurmen, zie je hoe hij zich voorstelt dat zijn lichaam die van een vrouw is. Eddie Redmayne’s prestatie in de film waren heel knap!

Wat ik wel jammer vind is dat dit verhaal niet werd gespeeld door echte Deense acteurs. Maar ja, het blijft natuurlijk Hollywood en zodra er ondertiteling aan te pas komt, wil half Amerika de trailer niet eens kijken. Ook is het jammer dat de filmmakers wat wijken van het originele verhaal. Waarom werd Einar bijvoorbeeld voorgesteld als Lili, de nicht van Gerda, terwijl zij oorspronkelijk werd voorgesteld als Einars zus. Iets wat veel logischer was geweest aangezien hij toch nog goed te herkennen was. En waarom kwam niet aan bod dat Gerda zelf waarschijnlijk ook met lesbische gevoelens kampte? Anders had het huwelijk van die twee waarschijnlijk niet zo lang stand gehouden na Einars/Lilis coming out.

The Danish Girl

1  2  3  4  5

Kopenhagen, 1926. De Deense artiest Gerda Wegener (Alicia Vikander) schildert haar eigen man, Einar Wegener (Eddie Redmaybe) als een vrouw. Zodra het schilderij populair begint worden begint Einar zichzelf steeds vaker als een vrouw te kleden, en noemt zichzelf voortaan Lili Elbe. Met zijn passie voor feminisme en de steun van Gerda begint Einar - of Elbe - aan zijn reis om zichzelf door middel van operaties helemaal te veranderen in een vrouw, een beslissing die een grote impact heeft op hun leven. Een kindervriend van Einar, kunsthandelaar Hans Axgil (Matthias Schoenaerts) verschijnt en begint een complexe liefdesrelatie met de koppel.

Bekijk de trailer hieronder: