Recensie: Infinitely Polar Bear RECENSIE

Infinitely Polar Bear vertelt het verhaal van Cameron en Maggie Stuart en hun twee dochters. Het verhaal speelt zich af in de jaren ‘70 waarin het gezin het niet makkelijk heeft. Ze hebben weinig geld en Cameron heeft een bipolaire stoornis. Volgens Maggie viel zijn enthousiaste levensstijl in de jaren ‘60 niet zo op, omdat iedereen toen toch gek was. Maar nu heeft Cameron moeite om een baan te houden en Maggie besluit dat ze haar opleiding af moet maken, om een betere baan te kunnen krijgen die het gezin kan onderhouden. Hiervoor verhuist ze naar New York en neemt Cameron het huishouden en de opvoeding van de meiden over. Een heftige taak voor Cameron die hij langzaam op zijn eigen manier probeert in te vullen.

Het verhaal begint op een dieptepunt waarbij Cameron opgenomen moet worden vanwege zijn ziekte. Hij komt er weer bovenop en dan besluit Maggie dat ze iets aan hun leven moet verbeteren. Het eerste wat aan deze film opvalt is dat de acteurs hun rol ontzettend goed neerzetten. Mark Ruffalo speelt zijn rol als manisch-depressief/bipolair heel geloofwaardig. Zo goed dat je je gaat afvragen waarom Maggie haar kinderen zo kan achterlaten. Dat ze dat doet kan je wel begrijpen, omdat het duidelijk is dat ze geen andere optie heeft. Ze wil een beter leven en een betere opleiding voor haar kinderen en daar maakt ze offers voor. De tweestrijd waar Maggie in zit, wordt overtuigend gespeeld door Zoe Saldana. Het zijn stuk voor stuk aandoenlijke karakters waar je bewondering en respect voor krijgt.

Het verhaal is opgedeeld in jaargetijden, waarin je kan zien dat Cameron zijn best doet om op zijn eigen manier de rol te vervullen van huisvader. En zo gaan geleidelijk de anderhalf jaar voorbij die Maggie moet studeren. Infinitely Polar Bear kan het beste omschreven worden als een aandoenlijke, komisch drama. Een coming of age verhaal maar dan op gezinsniveau met een aantal wijze lessen erin. Soms moet je offers maken voor je gezin en soms is de meest gangbare normale manier van leven, niet per se de beste.