Recensie: Burnt RECENSIE

De beroemde chef-kok Adam Jones (Bradley Cooper van o.a. The Hangover) is afgekickt van alcohol en drugs na het verlies van zijn tweesterrenrestaurant in Parijs en besluit om een nieuw restaurant te openen in Londen, om eindelijk die befaamde derde ster te behalen. In Londen gaat hij op zoek naar zijn oude collega's uit Parijs en ontdekt hij de getalenteerde kok Hélène (Sienna Miller) die samen zijn gedisciplineerde team vormen. Maar het opzetten van een succesvol restaurant lukt niet zonder vallen en opstaan en onderweg heeft Adam Jones heel wat obstakels te overwinnen. Net wanneer hij denkt dat dit hem gaat lukken en ze denken dat de keurmeesters van Michelin in het restaurant zitten, neemt de ex sous-chef Michel wraak voor Parijs door cayennepeper in een gerecht te verwerken. Hierop draait Adam door en is het de vraag of hij zich weet te herpakken om zijn restaurant toch nog tot een succes te maken.

Burnt doet in eerste instantie een beetje denken aan Gordon  Ramsay taferelen: een keiharde chef-kok die genadeloos is voor zijn personeel en egocentrisch streeft naar het beste van het beste, namelijk de Michelin sterren. Dit zorgt dan ook niet voor veel sympathie voor het hoofdpersonage Adam Jones en het duurt een tijd voor je echt geboeid wordt door de film. Het begin bouwt wat traag op, maar wanneer je hier eenmaal doorheen bent verandert je beeld, met name over de chef-kok, gedurende de film langzaam. Je krijgt een beter beeld van waar Adam Jones zijn passie precies vandaan komt en misschien ook ergens wel wat respect voor zijn discipline bij het nastreven van zijn droom. Tegen het einde van de film, wanneer ex sous-chef Michel bijna letterlijk 'roet in het eten gooit', voel je helemaal met Adam mee en was ik dan ook intens geraakt door deze lage streek. Ergens keihard voor werken en op zo'n manier onderuit gehaald worden brengt heel wat teweeg en maakt Adam bijna wanhopig. Op dit punt in de film had ik dan ook een momentje tranen in mijn ogen. Gelukkig is ook Burnt een 'eind goed, al goed' film en valt alles uiteindelijk toch nog op zijn plaats.
Burnt is een bijzondere film die je langzaam voor zich weet te winnen, ondanks een niet heel bijzonder verhaal of super sympathieke hoofdpersoon.

Burnt

1  2  3  4  5

Adam Jones is een getalenteerde chef-kok die te vroeg zijn hoogtepunt heeft bereikt. Op een dag raakt hij alles kwijt door zijn buitensporige gedrag en belemmerende drugsverslaving. Om zichzelf erbovenop te helpen - en ook eindelijk eens die derde Michelinster binnen te halen - begint Adam een nieuw restaurant in Londen, waar hij een grote hoeveelheid culinaire talenten om zich heen verzamelt.

Bekijk hier de trailer: