Recensie: The Lady in the Van RECENSIE

The Lady in the Van is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Miss Shepherd (gespeeld door Maggie Smith), een vrouw waarvan niemand weet waar ze vandaan komt. Op een dag parkeert deze sjofele vrouw haar oude busje op Gloucester Crescent, een keurige straat in Camden Town, London. In deze straat wonen gegoede types die niets met deze armoedige vrouw te maken willen hebben. De enige die zich om haar bekommerd is schrijver Alan Bennett (gespeeld door Alex Jennings). Miss Shepherd mag tijdelijk op zijn oprit staan, maar blijft uiteindelijk voor 15 jaar staan. De onaangepaste vrouw weet Alan om haar vinger te winden en weet hem regelmatig voor haar karretje te spannen.

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal (“a mostly true story”). De schrijver van de film, Alan Bennet, heeft jarenlang met deze vrouw op zijn oprit geleefd. Uiteindelijk heeft hij daar een verhaal over geschreven wat eerder is uitgebracht als toneelstuk en BBC-hoorspel, waarbij Maggie Smith ook de hoofdrol vertolkte. Voor deze film hebben schrijver Alan Bennet en regisseur Nicholas Hytner de handen ineengeslagen om het ontroerende portret van Miss Shepherd te creëren. Bijzonder is ook dat The Lady in the Van is opgenomen op de oorspronkelijke locatie waar het verhaal zich heeft afgespeeld, op Gloucester Crescent in London.

Actrice Maggie Smith weet Miss Shepherd fenomenaal te vertolken. Door haar kenmerkende gezichtsuitdrukkingen weet ze deze sjofele en trieste vrouw levensecht neer te zetten. Zoals ook te zien is in de serie "Downtown Abbey", waar Smith Lady Violet speelt, kan zij een vrouw spelen die zelf niet doorheeft hoe geestig zij eigenlijk is. Daarnaast is er ook een dramatische kant aan Miss Shepherd die Maggie Smith ook feilloos weet te vertolken.

Ook Alex Jennings, die de rol van schrijver Alan Bennet speelt, weet zijn rol goed over te brengen. De schrijver, een moederskindje, praat met benepen stem en laat zich dikwijls helemaal inpakken door de resolute Miss Shepherd. Zijn relatie met Shepherd is in het begin puur beleefdheid, maar langzaam veranderd de ‘vriendschap’ met Miss Shepard zijn leven.

Met The Lady in the Van is een mooi portret gemaakt van de dakloze, onverzorgde Miss Shepherd. Helaas bevat de film weinig tempo en speelt alles op dezelfde locatie, waardoor er weinig variatie is. Maar dankzij de geweldige acteurs, het boeiende verhaal blijft de film tot de laatste scene aanspreken.

The Lady In The Van

1  2  3  4  5

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Miss Shepherd (Maggie Smith), een excentrieke en koppige vrouw van onbekende afkomst die "tijdelijk" haar oude busje parkeerde op de oprit van schrijver Alan Bennett (Alex Jennings) in Londen… en er vervolgens vijftien jaar lang bleef wonen. Wat begint als een misgunst wordt een relatie die hun levens zal veranderen.