Recensie: The 100 - Seizoen 2 RECENSIE

In dit tweede seizoen van The 100 bevindt Clarke zich samen met Monty, Jasper en meer dan veertig anderen van de 100 in Mount Weather, een ondergrondse bunker waar mensen destijds de nucleaire oorlog in hebben overleefd. Buiten doen de overige jongeren hun best om te overleven als ze gevonden worden door Kane, Abby en de andere volwassenen die op de aarde zijn geland. De aankomst van de volwassenen brengt echter ook spanningen met zich mee, aangezien de 100 gewend zijn hun eigen boontjes te doppen. Waar Monty en Jasper in Mount Weather de tijd van hun leven hebben nu ze zich eindelijk veilig wanen, is Clarke vastbesloten een uitweg te vinden – zeker als ze achter een verschrikkelijke ontdekking komt...

Het eerste seizoen van The 100 was een veelbelovende start voor deze sci-fi serie. Met het tweede seizoen doen ze overal echter nog nét een schepje bovenop. Net als in het eerste seizoen staat ook dit tweede seizoen garant voor heftige scènes vol actie en avontuur. Nieuw in dit seizoen zijn de mensen die in Mount Weather wonen. Zij hebben destijds de nucleaire ramp overleefd door zich schuil te houden in deze ondergrondse bunker. Hierdoor is hun DNA anders dan dat van de Grounders en van de 100, waardoor zij niet naar buiten kunnen zonder op een vreselijke manier te overlijden.

Waar de mensen in Mount Weather op het eerste gezicht vredelievend lijken, hebben zij ook niet zonder de nodige offers te maken weten te overleven. Naast de Grounders ontstaat er hierdoor een derde speler op het veld waar rekening mee gehouden moet worden. Want wie is nu de echte vijand? Mount Weather of de Grounders? Eén ding is zeker: Mount Weather deinst er niet voor terug om te doen wat gedaan moet worden en zorgen daarmee voor een hele interessante nieuwe dreiging. Hierdoor heerst er continu spanning: de dreiging komt voor de 100 immers nu van twee kanten. Daarbij worden bloedvergieten en de meest gruwelijke scènes niet geschuwd. Sommige beelden en geluiden gingen (letterlijk) door merg en been.

Niet alleen de nieuwe dreigingen, maar ook de aankomst van de volwassenen op aarde zorgt voor een hoop wrijving. De 100 zijn inmiddels gewend hun eigen plannen te trekken en voor zichzelf te zorgen, maar moeten ineens weer gehoorzamen aan Kane. Dit zorgt logischerwijs voor veel frictie onder de ‘Sky people’ omdat Kane de strenge regels van de ruimte weer oppakt. De 100 weten daarentegen veel beter hoe het er op aarde aan toe gaat, maar ook anderen uit de Ark zijn het niet met de regels eens nu ze op aarde veel meer mogelijkheden hebben en veel van de regels hierdoor te streng zijn.

Overleven staat nog altijd op de eerste plek in de serie. Dit is ook een van de dingen die ik zo interessant vind aan The 100. Alle groepen – zowel de 100, de Grounders als Mount Weather – vechten voor hun bestaansrecht op aarde. En allen doen dat op hun eigen manier, koste wat het kost. Ieder doet waarin hij of zij gelooft, in de volle overtuiging dat hun manier de juiste is. Hierdoor komen de 100 voor de meest moeilijke keuzes te staan. Hoe ver kun je gaan? En wat is goed en fout? Deze constante afweging rondom morele kwesties maakt de serie ontzettend interessant om naar te kijken.

Er gebeurt ontzettend veel in dit tweede seizoen. Hierdoor hoef je je als kijker nooit te vervelen en is er continu wel sprake van spannende gebeurtenissen vol actie en dreiging. Gelukkig is dit tweede seizoen niet alleen plot gedreven, maar maken ze ook voldoende ruimte voor de ontwikkeling van de personages. Daarbij worden de acteerprestaties van de acteurs ook steeds beter. Zo worstelen zowel Octavia als Raven erg met wie ze zijn en wat voor rol ze hebben in de wereld waarin ze nu leven. Clarke komt voor ongelooflijk moeilijke keuzes te staan en heeft continu de meest zware last op haar schouders. Ook de jongens maken ieder hun eigen ontwikkeling door. Hun tijd op de aarde heeft ze in één klap volwassen gemaakt.

Kortom, ik heb enorm genoten van het tweede seizoen van The 100, dat ik zelfs beter vond dan het eerste seizoen. De personages maken een interessante groei door, de gebeurtenissen zijn met nieuwe dreigingen donkerder en heftiger dan ooit en de morele kwesties die de serie behandeld maken The 100 zeer interessant om naar te kijken. Wat mij betreft een geslaagd seizoen en zeker een aanrader.

The 100 - Seizoen 2

• Verschenen (film):

6 juli 2016
    (dvd) juli 2016

EAN 5051888221013
    Speelduur: 620
  • Distributeur:

Warner Home Video

Sci-Fi

1  2  3  4  5

In seizoen twee zitten Clarke en haar vrienden vast in Mount Weather, een ondergrondse stad. Wanneer Clarke in haar eentje ontsnapt, zet ze een reeks gebeurtenissen in gang voor onze opgesloten helden, voor de volwassenen bovengronds en zelfs voor de Grounders. Banden worden gesmeed, vriendschappen verbroken en onrechtvaardigheid bestraft in deze zestien wereldverwoestende, spannende afleveringen.