Recensie: Dirty Grandpa RECENSIE

Dirty grandpa is een comedy met in de hoofdrol Zac Efron en Robert De Niro. De brave Jason, gespeeld door Zac Efron, stapt over een week in het huwelijksbootje. Zijn opa, gespeeld door De Niro, vraagt of Jason hem naar Florida kan brengen. Keurige en aardige kleinzoon Jason stapt met zijn opa in de auto. Al snel blijkt dat zijn ‘vieze’ opa hele andere plannen heeft… in Florida belanden ze samen in het welbekende Spring Break, waar ze van alles zullen beleven.

Laten we eerlijk zijn. Dirty grandpa gaat geen Oscar winnen. Het plot, de foto op de dvd en de trailer, geven je het idee dat dit een comedy is vol drank, naaktheid en grappen. Wanneer je met deze film op de bank ploft, is dat wat je verwacht. In dit geval geldt zeker: What you see is what you get! Deze film maakt de verwachtingen meer dan waar. Zac Efron is perfect gecast als de saaie, keurige advocaat Jason en overtuigt gelijk als de stijve hark met het perfect uitgestippelde levensplan. Des te hilarischer is het, wanneer we even later het compleet tegenovergestelde zien op het scherm, namelijk: Jason als party animal.

Degene die de kleding voor Zac Efron heeft geregeld in deze film, heeft zich sowieso enorm vermaakt met deze klus. Vooral bij de scènes met het bijenkostuum is het voor de vrouwen onder ons de moeite waard om het beeld even op pauze te zetten. Ook de wilde, uitbundige Jason zet Efron sterk neer. Hij is overtuigend en charmant en hij weet een mooie balans te bewaren tussen zijn zeer tegenstrijdige karaktertrekjes. Efron heeft duidelijk de smaak te pakken in het genre van comedy. In Dirty grandpa springt hij zelfs even op het podium, om een muzikaal showtje weg te geven dat sterk herinnert aan zijn doorbraak bij High School Musical.

De Niro is de tegenspeler van Efron en samen zijn zij zeker een mooi duo. Alhoewel De Niro soms iets too much is naar mijn mening, is hij in deze film plezierig. Hij maakt continu opmerkingen die eigenlijk niet door de beugel kunnen, maar waar een topacteur als De Niro met zijn charmante lach mee weg komt. De rol van vies opaatje is hem dan ook op het lijf geschreven. Hij zet deze rol geloofwaardig en schaamteloos neer, waardoor je als kijker volledig gelooft dat er een opaatje als hij rondloopt op deze aardbol.

Er zijn een paar momenten in de film waar Dirty grandpa probeert om diepgang aan te brengen, door oprechte gesprekken tussen opa en kleinzoon te laten zien of waarin kleinzoon Jason een gesprek voert met een meisje over zijn toekomst. Alhoewel deze een leuke afwisseling zijn, komen ze niet heel oprecht over en is het moeilijk om gesprekken als deze serieus te nemen. De film staat vooral sterk wanneer opa en kleinzoon stevige, humoristische discussies voeren en wanneer Jason helemaal losgaat. De grappen en one-liners volgen elkaar in hoog tempo op, waardoor de film lekker vlot gaat. Naast de minder geslaagde pogingen om diepgang aan te brengen is het politieduo in deze film een tegenvaller. Dit duo is vast en zeker grappig bedoeld, maar wordt (in ieder geval door mij) als bloedirritant ervaren.

Het acteren van Efron en De Niro en het bizarre maar vermakelijke script dragen deze film overduidelijk op handen. Dirty grandpa is de ideale film om met je vrienden te kijken en is zowel voor mannen als vrouwen een goede film in dit genre. Er staat echter op de hoes aangegeven dat de film geschikt is voor 12+ en hier ben ik het niet mee eens. Dit zou 16+ moeten zijn. Dirty grandpa past prima in het rijtje van films als Eurotrip en American Pie. Als deze humor bij je past, heb je gegarandeerd een avondje vermaak waarin je lekker kan ontspannen en lachen!

Dirty Grandpa

• Verschenen (film):

24 juni 2016
    (dvd) augustus 2016

EAN 8715664118139
    Speelduur: 105:00
  • Distributeur:

Dutch Filmworks
  • Cast:

• Regisseur:

Komedie

1  2  3  4  5

Over een week gaat de brave advocaat Jason (Zac Efron) trouwen met Meredith (Julianne Hough); een ontzettende control freak. Tussen alle trouwdagstress wil zijn opa (Robert De Niro) opeens een lift naar Florida.

Wilde vakantie in de zon
    Maar daar is Spring Break in volle gang en komt het aanstaande huwelijk van Jason plots in gevaar. Want via uitzinnige feesten, bargevechten en een epische karaoke nacht is ‘vieze’ opa vast van plan zijn kleinzoon mee te sleuren in de wildste trip van hun leven!

Bekijk de trailer hier: