Recensie: The 5th wave RECENSIE

In The 5th Wave wordt de aarde geteisterd door grote rampen. Geen gevolgen van de natuur, maar het zijn golven die de buitenaardse wezens op hen afsturen. Ze noemen ze de Anderen. Na de vier golven duisternis, verwoesting, infectie en invasie, is de zestienjarige Cassie Sullivan op de vlucht voor de vijfde golf. Niet alleen haar leven staat  op het spel, maar ook dat van haar kleine broertje Sam die door militairen is meegenomen; en ze heeft beloofd hem te komen halen.

Chloë Grace Moretz is je typische girl next door in The 5th Wave. Ze is verliefd op Ben Parish (Nick Robinson) die haar voor een gemeenschappelijk feestje waarschijnlijk niet eens kende. Dat een dag na je ontmoeting dan de elektriciteit uitvalt en vliegtuigen neerstorten is helaas niet ideaal.

Ben Parish bestaat tot die tijd vooral nog in Cassies dagboek. Terwijl ze op de vlucht is om haar broertje in een luchthavenkamp te gaan halen, is dat haar steun en toeverlaat, samen met een grote teddybeer. Beer wijkt nooit van haar zijde terwijl Chloë Grace Moretz herkenbaar een tiener neerzet, maar ook het aspect van een grote ramp en de psychologische gevolgen goed speelt. De angst bekruipt je als ze in bomen klimt voor grote vloedgolven, maar ook wanneer ze bang is de laatste mens op aarde te zijn: wat als Sam al niet meer leeft?

Dat haar haar wel altijd perfect blijft zitten, zullen we we haar maar niet kwalijk nemen; de acteerprestaties zijn namelijk fantastisch. Cassie is geen Katniss die het tegen iedereen op wil nemen, maar wel is ze een grote zus die alles zal doen voor haar kleine broertje. Met haar sarcastische grappen is ze wel een heldin te midden van een sci-fi alieninvasie.

De echte alienactie volgt alleen niet echt. De meest spannende actie wordt vooral in de vier golven aan het begin van de film gestopt en een bloedbad waaraan niet de hele familie Sullivan kan ontkomen. Daar is het bij The 5th Wave vooral een geval van PR gone wrong: de trailer belooft een kick-ass alieninvasie. Als je dat verwacht, kan de film een stuk rustiger zijn dan hoe je je spannende avond had verwacht.

Er rollen geen enge alienkoppen, The 5th Wave is meer een sci-fi film vermengd met wat tienerachtige romantiek. Misschien iets minder voor de mannen, maar als je als vrouwelijke filmkijker fan bent van je typische Young Adult als Divergent waar tussendoor wat gezoend moet worden en er een fantastisch knappe man shirtless gaat, dan is dit wel jouw film. Mogelijk zullen de wat oudere kijkers de tienerromantiek niet helemaal snappen, zoals ook wel te zien is aan veel wisselende beoordelingen van critici, maar dat lijkt ook de doelgroep niet te zijn, want voor de jongvolwassen kijker is het zeker een bioscoopbezoek waard.

Het is dus lastig te beoordelen wat The 5th Wave precies is. Niet de film die het belooft te zijn, maar wel een enorm spannende film met goede acteurs. De spanning komt in plaats van de actie voort uit het feit dat je geen idee hebt wie de aliens zijn en wie de mensen, want ze zien er precies zo uit als de mensen op aarde! Ook het bos waar Cassie doorheen rent is precies zo gefilmd dat je altijd het idee hebt dat ze elk moment door iemand overvallen kan worden. Dat ze dan wordt overvallen door een knappe houthakker is voor degene die aliengeweld wilde zien iets minder en voor de romanticus een zwijmelmoment.

Dat de film een soort love triangle probeert te creëren met deze houthakker Evan (Alex Roe) en Ben Parish is dan weer niet nodig en neemt wat van het goede verhaal weg. Daarvoor in de plaats is wel weer het plot van Zombie, die op de legerbasis het kleine broertje Sam onder zijn hoede neemt, terwijl je de rest van de film wacht tot Cassie hem met de aliens op haar hielen komt halen.

The 5th Wave is een goede film in het rijtje van apocalyptische Young Adult films, ondanks dat het dus niet helemaal weet wat het wil zijn: een actiefilm of toch een romantische vorm van sci-fi? Daardoor is het een beetje twee film in één, maar wel twee films mét goede acteurs. Liev Schreiber laat je al de rillingen over je rug lopen door alleen maar in de camera te kijken. De acteerprestaties zijn zeker prettig om wel nog een uur naar te kijken, dus gelukkig maar dat The 5th Wave verfilmd is van een boekenserie met nog twee delen. Of en wanneer die verfilmd worden is nog niet bekend, maar voor futuristische fans is The 5th Wave zeker de moeite waard.

The 5th Wave

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De eerste golf: duisternis, De tweede golf: verwoesting, De derde golf: infectie, De vierde golf: invasie, De vijfde golf...

In de nieuwe spectaculaire film The 5th Wave is door een buitenaardse invasie het grootste deel van de aarde en de wereldbevolking weggevaagd. De zestienjarige Cassie (Chloë Grace Moretz) is op de vlucht en probeert wanhopig haar jongere broertje Sam te redden die is meegenomen door een groep militairen.

Wanneer ze zich voorbereidt op de onvermijdelijke en dodelijke vijfde golf besluit Cassie samen te werken met een geheimzinnige jonge man - ook al weet ze dat ze niemand meer kan vertrouwen...