Recensie: The good dinosaur RECENSIE

Wat als miljoenen jaren geleden de asteroïde de aarde op een haar na had gemist en dinosaurussen nooit waren uitgestorven? Die vraag wordt beantwoord door Disney Pixar’s The Good Dinosaur. In deze animatiefilm zijn de dinosaurussen geëvolueerd en leven ze met hun familie als boerendino’s die het land verbouwen.

In een familie van apatosaurussen is Arlo de allerkleinste dino uit het grootste ei. Als hij zich toen al niet wat hulpeloos voelde, gebeurt dat wel als hij keer op keer zijn klusjes verpest; hij is niet sterk genoeg zoals zijn broer Nash, of stoer zoals zijn zus Ramsey. Als kijker hoop je al gauw dat de schattig uitziende Arlo uiteindelijk toch zijn voetafdruk op de graansilo van het gezin mag zetten omdat ook hij zijn stempel heeft verdiend.

Het verhaal doet denken aan wel meer Disney- en Disney Pixarfilms: de underdog die zijn angsten moet overwinnen en ontdekken wie hij echt is. Het is een boodschap die laat zien dat je soms je angst moet overwinnen om het mooie aan de andere kant te zien. En dat doet Arlo dan ook de hele film op avontuur door een onbekend landschap.

Als het arme wezentje namelijk in een bliksemstorm zijn vader in een rivier naar beneden ziet storten, moet hij vervolgens proberen om zijn weg terug naar huis te vinden. The Good Dinosaur volgt die reis en mist daardoor verdere echte diepgang. Het patroon blijft vooral dat Arlo iets engs tegenkomt, bang is en dan toch weer verder gaat.

Het bioscoopwaardige plot komt pas na een tijdje in de film, als Arlo een mensenkind leert kennen dat hij Spot noemt. Het kind leeft in de wildernis en heeft er vooral veel van weg dat hij is opgevoed door wolven of honden. Spot praat niet, maar toch sluiten de apatosaurus en het kind vriendschap en gaan ze samen op zoek naar huis.

Deze onverwachtse vriendschap is hoe Pixar films goed maakt: de fantasie die ze gebruiken om verhalen te verzinnen. Het idee van een mens en dinosaurus op weg naar huis is hartverwarmend en ze komen allemaal gekke figuren tegen die humor in het verhaal brengen. Het beste is nog de styracosaurus, Forrest Woodbush, die bovenop zijn hoorns allerlei dieren verzamelt. Met zuidelijke accenten van de personages is het avontuur helemaal compleet.

The Good Dinosaur klinkt als een fantastisch idee dat Golden Globe waardig zou kunnen zijn, ware het niet dat in de uitwerking er meer tijd besteedt lijkt te zijn aan Inside Out, een Pixarfilm die hetzelfde jaar uitkwam. The Good Dinosaur is een vermakelijke en leuke film, maar als je naar de andere film kijkt die ze dat jaar uitbrachten denk je toch: Pixar kan dat beter.

In het verhaal komen namelijk wat momenten voor die wel erg op The Lion King lijken – vooral momenten tussen vader en zoon die zeker doen denken aan Mufasa en Simba – terwijl het idee van zichzelf genoeg potentie heeft om een originele losstaande film te zijn. Misschien heeft het wat voorspelbare verhaal vooral te maken met de jongere doelgroep waarvoor The Good Dinosaur gemaakt is. Dinosaurussen zijn namelijk helemaal cool en de groene aandoenlijke dino Arlo is perfect als kindervriend. Grote ogen en slungelige benen maken hem alleen maar knuffelbaarder.

Waar de dinosaurussen en Spot vooral simpel blijven, zijn de achtergronden zo gedetailleerd dat je je niet kan voorstellen dat het allemaal animatie is. Landschappen, bomen en stromend water zijn niet van echt te onderscheiden. Het plot mag dan wat voortkabbelen en niet erg diep gaan, levensechte animatie creëren kan Pixar nog steeds. Het is daardoor wel wat jammer dat Arlo er vrij simpel uitziet en niet bijvoorbeeld wat meer schubben of kleurveranderingen heeft, waardoor hij beter bij de achtergrond past. Want nogmaals: die achtergronden zijn geweldig. Waarschijnlijk werkt zijn simpele uiterlijk beter voor de kleintjes, want goed, schubben of niet, hij blijft een heldhaftige dinosaurus.

The Good Dinosaur is niet het allerbeste wat Pixar ooit gemaakt heeft, maar zeker wel een leuke film voor de hele familie met lessen over het overwinnen van je angsten. Het avontuur van Arlo en Spot brengt liefdevolle film met een bijzondere vriendschap. De film is wat voorspelbaar en niet zo diepgaand, maar de mooie achtergrondanimatie en knuffelbare dinosaurussen zorgen ervoor dat jong en oud zich toch twee uur samen kunnen vermaken.

The good dinosaur

1  2  3  4  5

Arlo, een gigantische Apatosaurus, raakt bevriend met het mensenjongetje Spot.

Een humoristisch en origineel verhaal over Arlo, een levendige Apatosaurus met een groot hart. Na een traumatische gebeurtenis is niets meer hetzelfde in de familie van Arlo. Hij besluit op een buitengewone reis te gaan en komt hij een menselijke jongetje tegen.

Bekijk hieronder de trailer: