Recensie: Hail, Caesar RECENSIE

De film is geregisseerd door de ‘Coen brothers’, bekend van onder andere ‘The Big Lebowski’ en ‘Oh Brother, Where Art Thou’. Met ‘Hail, Caesar!’ leveren ze wederom een pareltje van een misdaadkomedie af vol hilarische tegenstrijdigheden en machtig mooie scènes.

De film speelt zich af in de vroege jaren ’50 en kan eigenlijk het beste omschreven worden als een dag uit het leven van Eddie Mannix, een zogenaamde ‘studio fixer’ in Hollywood wiens taak het is om ervoor te zorgen dat de grote acteurs en actrices zo veel mogelijk uit de problemen blijven en niet bij schandelen betrokken raken. Het personage van Mannix, vertolkt door Josh Brolin, lijkt alles prima onder controle te hebben, maar wanneer de grote ster Baird Whitlock, gespeeld door George Clooney, wordt gekidnapt vanaf de set van de nieuwe epische film ‘Hail, Caesar!’ moet hij alle zeilen bijzetten om Baird weer veilig terug te krijgen.

‘Hail, Caesar!’ is een snelle film; het tempo van de dialogen ligt hoog en de scènes volgen elkaar in rap tempo op. Voor de die-hard Coen fans is dit wellicht geen probleem, maar indien je niet echt bekend bent met hun stijl kan het even wennen zijn; het ene moment zie je een groep acteurs en actrices aan het werk op de Romeinse set, het volgende moment ben je getuige van een repetitie van DeeAnna Moran – een rol van Scarlett Johansson – in een groen, glitterend zeemeermin kostuum. Kortom, het voelt soms een beetje hak-op-de-tak, en wanneer je deze film kijkt is het belangrijk om je aandacht er goed bij te houden; één keer te veel knipperen of een verkeerd getimede plaspauze kan desastreuze gevolgen hebben.

Echter, heerlijk aan deze film zijn de meesterlijk in beeld gebrachte ongemakkelijke momenten; de scène waarin ‘hilbilly’ Hobie Doyle, gespeeld door Alden Ehnreich, instructies krijgt van zijn Britse regisseur – een geweldige rol van Ralph Fiennes, compleet met ‘stiff upper lip’ en Brits accent – over hoe hij de regel ‘Would that it ‘t were so simple’ moet uitspreken, is er één die gegarandeerd je mondhoeken omhoog doet krullen.

Wellicht is ‘Hail, Caesar!’ niet iedereen’s cup of tea, maar als je hebt genoten van ‘The Big Lebowski’ en ‘Burn After Reading’ dan is deze film, mede door de star-studded cast, geweldige dialogen en prachtige cinematografie, zeker het bekijken waard.

Hail, Caesar!

• Verschenen (film):

22 juni 2016
    (dvd) augustus 2016

EAN 5053083063689
    Speelduur: 106:00
  • Distributeur:

Universal Pictures
  • Cast:

Komedie

1  2  3  4  5

Hail, Caesar! volgt een dag in het leven van Eddie Mannix (Josh Brolin), een Hollywood producer voor Capital Pictures in de jaren 1950, die dagelijks problemen oplost voor populaire acteurs en sterren in de filmindustrie. Op het moment dat superster Baird Whitlock (George Clooney) verdwijnt moet Mannix meer doen dan een probleempje oplossen. Met o.a. sterren als Channing Tatum, Scarlet Johansson, Tilda Swinton, Ralph Fiennes en Jonah Hill.