Recensie: Wild for the Night RECENSIE

In Wild for the Night gaat Wyatt (James Maslow) op zoek naar de waarheid achter de moord van zijn zusje Sheri. Net uit de rehab infiltreert hij in een van de populairste nachtclubs van LA. Daar gaat hij undercover als danser terwijl hij verstrikt raakt in een spel van wraak. Hij wordt verliefd op de dochter van de eigenaar van de club, terwijl de drugs handelende eigenaar wel eens met de dood van zijn zus te maken kan hebben.

James Maslow kennen we toch vooral van zijn zang- en danstalent in de Nickelodeon-serie Big Time Rush. Met Wild for the Night gooit hij het over een hele andere boeg. Met zijn kort getrimde haar en diepe voice-over stem zien we een totaal ander soort acteerwerk van Maslow. In de tv-serie Sequestered speelde hij al een iets andere rol, nu is hij stoer en een tikkeltje gewelddadig en oké voor de vrouwen: ook goed afgetraind.

Wat dan weer jammer is aan zijn achtergrond is dat hij niet heel veel danst. Door de manier van filmen met veel zoom-ins tijdens het dansen en korte beelden van verschillende mensen en veel flikkerende lichten in de club, komen de dansers niet zo tot hun recht als in bijvoorbeeld een film als Step Up.

En dat terwijl de film wel zo neergezet wordt: “Fast & Furious meets Step Up!” Als je eenmaal kijkt, is Wild for the Night een Indie thriller waar meer toevallig gedanst wordt. De film wordt gepromoot als een danser die probeert door te breken in een wereld van dance, clubs, seks en drugs, maar het is vooral die wereld waar het over gaat en niet die doorbraak; Wyatt danst alleen om in de club de moord van zijn zusje op te kunnen lossen. Dat deel van het verhaal is spannend en gewelddadig en veelbelovend om te volgen. Zou Wyatt de waarheid kunnen achterhalen? En is hij bereid om door te gaan als het meisje op wie hij verliefd is in zijn plannen verstrikt kan raken?

Wild for the Night is dus niet wat het belooft als je een film verwacht waarin volop gedanst wordt. Wel zit er veel actie in de film wat het weer beter maakt om met je vriend samen te kijken, je zal niet kunnen zeggen dat het een saaie film is. De eigenaar van de nachtclub genaamd Kipling (Tommy Flanagan) is een taaie die Wyatt zeker niet achter zich aan wil hebben. Er komen zowel vuist- als vuurgevechten voorbij, dus het Furious gedeelte van de Fast & Furious-verwijzing kun je wel weer terugvinden in de film. Daardoor is het een aardig verhaal om te kijken. Niet helemaal voor de liefhebbers van dansfilms dus, maar meer voor de fan van thrillers waarin dance en misdaad een rol spelen. En voor de kijker die goed kan opletten, want het verhaal zelf blijft nogal ingewikkeld. Het einde geeft helemaal een “wat is er net gebeurd?”-gevoel. Een open einde vlak na een plottwist was waarschijnlijk niet het beste idee en daardoor verwacht je ook niet dat de film al afgelopen is, omdat nog niet alles is uitgelegd. Daarna wordt wel het dansgebrek nog iets goed gemaakt, want de aftiteling heeft een titelsong met een  dans van James Maslow.

Wild for the Night is een Indie thriller, maar geen dansfilm zoals je verwacht. James Maslow zet met deze totaal andere rol dan zijn voorgaande werk een goede acteerprestatie neer. Het verhaal is wat ingewikkeld met een einde dat beter afgerond had kunnen worden. Daardoor is het ook niet een enorm goede film, al is het is ook geen slechte film. Er is genoeg actie en mysterie in de drugscene van de dansclub om in spanning te blijven zitten tijdens deze wilde nacht.

Wild For The Night

• Verschenen (film):

31 december 2016
    (dvd) augustus 2016

EAN 8715664111819
    Speelduur: 100
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Dans film

1  2  3  4  5

Als de zon ondergaat in Hollywood komt een nieuwe wereld tot leven, de wereld van dance, clubs, seks en drugs. In deze wereld, waarin glamour en misdaad hand in hand gaan, probeert Wyatt door te breken als danser. Vanwege zijn criminele verleden wordt hij door de politie onder druk gezet om undercover te gaan in een van de populairste nachtclubs van Hollywood. De politie verdenkt de eigenaar van grootschalige drugshandel. Alles verandert wanneer Wyatt verliefd wordt op de dochter van de eigenaar. Nu staat hij voor een onmogelijke keuze…

Bekijk hier de trailer: