Recensie: The Late Bloomer RECENSIE

Sekstherapeut Peter Newmans heeft een heel eigen visie op seks en hoe ermee om te gaan. Dat blijkt wel uit zijn boek waarin hij beschrijft hoe seks geen noodzaak is, maar eerder een bron van tijdsverlies. Wanneer hij verliefd wordt op zijn buurvrouw en zij hem kust, weet hij dan ook niet wat te doen. Dit verandert nadat een dokter ontdekt dat hij een tumor op zijn hersenen heeft en daardoor nooit de puberteit kon doormaken. Na het verwijderen van deze tumor, komen alle hormonen in één keer los en dat heeft zo zijn gevolgen in het leven van een volwassen man.

The Late Bloomer is een typische één kopen, één gratis film. Een hersenloos tussendoortje dat hier en daar een glimlach of een giecheltje ontlokt, met veel acteurs die je vaag bekend voorkomen, zoals het hoofdpersonage Peter (Johnny Simmons bekend van ‘Evan Almighty’) de moeder van Peter (Maria Bello bekend van ‘Coyote Ugly’) en de getrouwde vriend van Peter (Kumail Nanjian bekend van Franklin & Bash).

De verhaallijn zelf is zeer dun en daardoor ongelofelijk voorspelbaar. Uiteraard is hetzelfde gebrek aan diepgang terug te vinden in de personages. Peter is de brave sul, met twee vrienden waarvan de ene een domme vrijgezel is en de andere een hitsige getrouwde man. Met een hippie als moeder en een opgepoetste ‘echte’ man als vader zijn er dus genoeg mogelijkheden om wat humoristische stukjes te creëren, wat de filmmakers dan ook hebben gedaan. Op geregelde basis komen er grappige scènes voor, zowel met woordgrapjes als slapstick situaties.

Een amusant weetje over deze film is het feit dat hij is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Ken Baker die in het ziekenhuis werd opgenomen met een prolactinoom op zijn hypofyse. Het boek dat hij over deze ervaring schreef, ‘Man Made: A Memoir of My Body’, vormde de inspiratie voor de film.

The Late Bloomer, geregisseerd door Kevin Pollack en geschreven door Gary Rosen, is een voorspelbare dertien in een dozijn komedie. Een dun verhaal en vlakke personages bieden geen verrassingen, maar de humoristische stukjes zijn best te pruimen. Twee hartjes voor deze film.

the Late Bloomer

• Verschenen (film):

7 oktober 2016
    (dvd) november 2016

EAN 8719372003381
    Speelduur: 90:33
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Komedie

1  2  3  4  5

De laatbloeier in deze verfilming van Ken Baker's autobiografie 'Man Made: A Memoir' is dertiger Peter Newmans (Johnny Simmons, The Perks of Being a Wallflower). Na het verwijderen van een goedaardige tumor die zijn hormoonproductie blokkeerde, beleeft hij in drie weken tijd alsnog alle fasen van de pubertijd terwijl hij een meisje (Brittany Snow) voor zich probeert te winnen. In de nieuwe film van Kevin Pollak schitteren ook J. K. Simmons en Maria Bello als Peter's ouders.