Recensie: The Collection RECENSIE

The Collection is een nieuwe serie van BBC First en door The Guardian genoemd als een waardige opvolger van de succesvolle serie Mad Men. Zeker als je het over de prachtige jurken en andere outfits hebt die in de serie voorkomen.

In The Collection maak je kennis met Paul Sabine (Richard Coyle, Crossbones en Covert Affairs). Hij is hard op weg om zijn modehuis tot een succes te maken. De donkere dagen van de oorlog zijn voorbij en Paul wordt gevraagd om de wereld te kleden en daarmee Parijs weer tot de modehoofdstad van de wereld te maken. Maar Paul heeft geheimen. Zijn reputatie tijdens de oorlog roept twijfels op en dan is er nog zijn broer Claude (Tom Riley, Da Vinci's Demons en Monroe). Claude haalt regelmatig nachten door in twijfelachtige kroegen, maar is wel het creatieve brein van de twee broers en het lievelingetje van hun moeder. Dat Paul en Claude elkaar wel nodig hebben wordt al snel duidelijk. Paul voelt dat het succes voor het grijpen ligt en probeert van alles om zijn broer op de been te houden. Ook als dat betekent dat geheimen koste wat kost geheim moeten blijven.

De serie is ontwikkeld door Oliver Goldstick, die ook wel bekend is van Pretty Little Liars, Desperate Housewives  en Ugly Betty. Bijzonder om te weten is dat de acht afleveringen durende serie grotendeels niet in Parijs is opgenomen. Er zijn veel sets gebouwd in Wales, waar het grootste deel van de serie werd opgenomen. Omdat er ook een aantal shots in Parijs zelf zijn opgenomen, zie je het verschil niet en komt het erg overtuigend over. Je proeft de sfeer al wanneer de eerste Parijzenaar met een baguette in beeld komt. De acteurs daarentegen komen minder overtuigend over. Het zijn zonder meer goede acteurs, maar het zijn geen (of lang niet allemaal) Fransen. Geen Franse taal dus en ook geen Frans accent. Dat mist tijdens het kijken en doet af aan de geloofwaardigheid. De Amerikaanse fotograaf Billy is hierop de uitzondering, alhoewel hij dan weer veel te jong, oprecht en dweperig kan overkomen in vergelijking met de andere personages. Maar voor de romanticus onder ons kan hij met zijn verhaallijn ook een hoogtepunt van de serie zijn.

Tijdens het kijken kom je al snel achter twee belangrijke elementen in de serie. The Collection is een serie met een donker randje. De eerste scene begint met het begraven van een lijk, wat al meteen de nodige vragen oproept. En dan hebben we het nog niet gehad over de geheimen, spanningen en samenzweringen waarbij we meteen bij het tweede punt komen: familie gaat boven alles. De familie Sabine heeft elkaar nodig. Niet alleen in het modehuis, maar ook privé kunnen ze niet zonder elkaar en dat leidt tot lastige situaties en nog meer geheimen.

Houd je van Parijs, mode en historie met een duister randje? Dan is The Collection zeker een geschikte serie voor een lekker weekend bingewatchen.

The Collection

• Verschenen (film):

2 september 2016
    (dvd) september 2016

Speelduur: 480
  • Distributeur:

BBC

Drama

1  2  3  4  5

In The Collection maak je kennis met Paul Sabine (Richard Coyle, Crossbones en Covert Affairs). Hij is hard op weg om zijn modehuis tot een succes te maken. De donkere dagen van de oorlog zijn voorbij en Paul wordt gevraagd om de wereld te kleden en daarmee Parijs weer tot de modehoofdstad van de wereld te maken. Maar Paul heeft geheimen.