Recensie: The Durrells RECENSIE

Louisa Durrell besluit na het overlijden van haar man om met haar gezin te verhuizen naar het Griekse eiland Corfu. Dat dit niet zonder slag of stoot gaat is natuurlijk te verwachten. Zo is er geen elektriciteit in hun nieuwe huis en spreekt eigenlijk niemand van het gezin Grieks. Gelukkig kunnen ze altijd terugvallen op hun nieuwe vriend Spiros, die dol is op alles wat Engels is.

The Durrells is een miniserie die gebaseerd is op de Corfu Trilogie van Gerald Durrell. Het speelt zich af in 1935 en dit is duidelijk te merken in het verhaal. In die tijd was het nog een hele wereldreis om te verhuizen naar Corfu. Doordat er (voor mij in ieder geval) redelijk onbekende acteurs meespelen moest ik even nakijken wanneer deze serie is opgenomen: zo realistisch is het tijdperk waarin de serie speelt neergezet. De wijze van acteren en de verhaallijn doet ook denken aan oudere series, wat natuurlijk logisch is aangezien het verhaal gebaseerd is op boeken uit die tijd.

De rol van Louisa Durrell wordt gespeeld door Keeley Hawes. Zij weet op zeer authentieke wijze haar rol als geëmancipeerde moeder van 4 kinderen neer te zetten. Als kijker is het niet moeilijk om mee te leven met de pieken en dalen in haar leven. Haar oudste zoon Larry wordt gespeeld door Josh O'Connor, zoon Leslie door Callum Woodhouse, dochter Margo door Daisy Waterstone en tot slot benjamin Gerald door Milo Parker. Die laatste weet ieders hart te veroveren met zijn grote blauwe ogen en even grote hart. Vooral zijn liefde voor dieren zorgt vaak voor grappige situaties, als hij weer eens een dier mee naar huis neemt bijvoorbeeld. Het leuke aan deze serie is dat er acteurs van verschillende nationaliteiten meespelen. Dit maakt het verhaal authentieker en geloofwaardiger.

Het verhaal van The Durrells kabbelt rustig voort. Het kost niet veel moeite om naar te kijken en je hoeft ook niet veel over het verhaal na te denken. Er zijn geen dubbele boodschappen, what you see is what you get. Als je van meer spanning en sensatie houdt is The Durrells niet de juiste keuze. Maar voor wie van dit soort drama en miniseries houdt is The Durrells zeker een aanrader. Alleen al om de prachtige locatie waar de serie is opgenomen. In 2017 wordt seizoen 2 verwacht, ik ben er benieuwd naar hoe het de familie Durrell verder zal vergaan!