Recensie: The Shallows RECENSIE

In The Shallows volgen we het verhaal van Nancy (gespeeld door Blake Lively). Ze is een geneeskundestudent, maar is kort geleden gestopt en is nu met een vriendin op vakantie in Mexico. Ze hadden afgesproken om samen te gaan surfen, maar de vriendin van Nancy heeft een kater. Dit maakt Nancy niet uit en dus besluit ze alleen te gaan surfen op een afgelegen strand, waar haar moeder vroeger kwam. Als Nancy dan in de problemen komt als ze aangevallen wordt door een haai, is er niemand die haar kan helpen. Ze kan nog net naar een rots zwemmen, die zo’n 200 meter van het strand afligt. Kan zij terug naar het strand zwemmen of krijgt de haai haar te pakken?

Het eerste wat een nieuwe film met een haai oproept is: Alweer? Het is natuurlijk een uitgemolken onderwerp, een moordlustige haai die op mensen jaagt. We kennen het van films als Jaws, Sharknado, Shark Night en Open Water. Maar laat je hierdoor niet tegenhouden om de film toch een keer te kijken. De film haalt het natuurlijk net niet bij Jaws, maar is zeker een stuk beter dan Sharknado. Dit komt omdat Nancy wat bagage met zich meedraagt. Haar moeder is overleden, waarschijnlijk aan kanker, en dat was een vechter. Nancy laat zich dan ook niet kennen als ze wordt aangevallen door de haai en vecht terug!

The Shallows begint met een aantal hele mooie surfscènes, waar slow motions in verwerkt zijn. De contrasterende kleuren van het water, het strand en het bos zijn geweldig. Hierdoor lijkt het soms wel bijna een reclame voor een vakantie of een surfmerk. De scène met de lichtgevende kwallen was erg mooi om te zien, maar misschien net een beetje te veel van het goede voor een thriller. Daarnaast wordt er vaak onderwater gefilmd wat de film toch iets extra's geeft tegenover andere films in dit genre. Dit maakt het spannend, omdat je elke keer het gevoel hebt dat de haai zal opduiken.

De haai is erg mooi en realistisch gemaakt. Hij valt bijna niet van echt te onderscheiden. In scènes waarbij de haai bijvoorbeeld het rif kapot maakt, is te zien hoe groot en krachtig dit beest is. Dit maakt The Shallows realistisch om naar te kijken. De regisseur zorgt er wel voor dat het een tijdje duurt voordat je de haai in volle glorie ziet. In het begin wordt de spanning hiermee opgebouwd. Maar bij de eerste echte aanval van de haai wordt er ingezoomd op Nancy. Dit was toch wel een afknapper voor de kijker, omdat je graag wil zien wat er met het slachtoffer gebeurt.

Less is more in The Shallows. Het speelt zich af op maar één plek, namelijk in een idyllische baai in Mexico. Ook de cast is uiterst klein. Blake Lively is degene die bijna de hele film in haar eentje moet dragen. Haar acteerkunsten zijn uiterst goed, waardoor de film het kan hebben. Het enige personage dat haar echt bijstaat is de zeemeeuw, die zij Steven Seagull noemt. Een humoristische noot in deze toch wel spannende thriller.

Kortom, The Shallows is weer een nieuwe film in het rijtje over een gevaarlijke, moordlustige haai. Deze film is echter wel een stuk beter dan de films van de afgelopen jaren. Natuurlijk is The Shallows niet net zo goed als Jaws, maar zeker de moeite waard om een keertje te kijken. De film is realistisch, spannend en je hoeft er niet al te veel bij na te denken. Blake Lively heeft echt wat van de film gemaakt en de onderwaterscènes maken de film spannend!

The Shallows

1  2  3  4  5

In de zenuwslopende thriller The Shallows wordt Nancy aangevallen door een witte haai wanneer ze in haar eentje aan het surfen is in een verlaten baai.