Recensie: Now you see me 2 RECENSIE

De recensies van de bioscoopversie van de opvolger van Now you see me, waren niet alom lovend. (Dat geldt helaas voor vrijwel ieder volgend deel in een serie). Now you see me 2 draait om de Four Horsemen, gespeeld door Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Dave Franco en Lizzy Caplan. De vier illusionisten zijn terug in een tweede avontuur, een jaar nadat ze de FBI  te snel af waren en het publiek voor zich wonnen met hun magische Robin Hood-achtige spektakels. Ze moeten het hoofd bieden aan vergeldingsacties van degenen die ze in deel één hebben dwarsgezeten.

Hoewel je ook van dit deel kan genieten zonder het eerste deel te hebben gezien, is het wel raadzaam de serie in de juiste volgorde te bekijken. De talloze verwijzingen naar de voorganger zijn dan een stuk logischer. In het eerste deel was Henley Reeves (gespeeld door Isla Fischer) de vrouwelijke illusioniste; wegens zwangerschap was Fischer niet beschikbaar; zodoende is haar personage in dit deel overgenomen door Lizzy Caplan.

Zowel de Four Horsemen als hun leider FBI-agent Dylan Rhodes, verdwijnen tijdens een optreden waarin ze de onethische praktijken van een techmagnaat ontmaskeren (een playboy / bad guy versie van Steve Jobs). De man achter hun verdwijning is Walter Mabry (Daniel Radcliffe), een computer nerd die de illusionisten dwingt de meest onmogelijke diefstal ooit uit te voeren.

Now you see me 2 draait grotendeels om het gebrek aan vertrouwen tussen de vier illusionisten en hun leider. Maar ook om de geweldige trucs en stunts. Om hun naam te zuiveren en het werkelijke brein achter deze praktijken te ontmaskeren moeten de illusionisten als team samenwerken en een laatste grote stunt uithalen. Net als in deel één worden de Four Horsemen (en de kijker) daarbij steeds in verwarring gebracht. Tot op het laatste moment neemt het verhaal zodanig verschillende wendingen, dat je als kijker geen idee hebt wie je moet verdenken. Dat houdt de spanning er tot de laatste minuut in.

Het verhaal van deel één was duidelijker en spannender; dit vervolg heeft voor mij (te) veel subplots en (te) veel onrustige fragmenten. Zo is het gekibbel van de Four Horsemen soms irritant druk en nauwelijks te volgen. Een aantal fragmenten komt op het grote doek veel beter over dan op de beperkte ruimte van je eigen beeldbuis. Daar tegenover staat dat Now you see me 2 enkele waanzinnige special effects heeft, een deel daarvan wordt ook nog eens in de film uitgelegd. Waar vind je dat nog? Een goochelaar die zijn trucs verklapt... Alleen al die special effects maken Now you see me 2 het kijken waard.

De mooiste momenten zijn beslist de scènes waarin de illusionisten hun geweldige kunsten vertonen. Zo is er een scène waarin de helden een speelkaart over en weer laten verdwijnen terwijl zij worden gefouilleerd door bewakers. De effecten houden je toch tot het einde toe aan de buis gekluisterd. En de ontknoping is groots (niet spectaculair, wel mooi) en geeft uitleg over een aantal fragmenten in deel één.

De krant 'The Guardian' beschreef Now you see me 2 misschien het beste: "de film is een soort 'Mission Impossible zonder Tom Cruise; of misschien zijn alle vier de helden juist Tom Cruise."

Now You See Me 2

1  2  3  4  5

De ‘Four Horsemen’ (Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Dave Franco, Lizzy Caplan) zijn terug in een tweede breinbrekend avontuur.

Een jaar nadat ze de FBI te snel af waren en het publiek voor zich wonnen met hun magische Robin Hood-achtige spektakels, maken de vier getalenteerde illusionisten zich op voor een comeback waarin ze de onethische praktijken van een techmagnaat aan het licht willen brengen. De man achter hun verdwijningsact is niemand minder dan Walter Mabry (Daniel Radcliffe), een technisch wonder die de illusionisten dwingt de meest onmogelijke diefstal ooit uit te voeren.

Om hun naam te zuiveren en het werkelijke brein achter deze praktijken te ontmaskeren zullen de illusionisten een laatste weergaloze stunt moeten uithalen.

Bekijk hier de trailer: