Recensie: Adios Amigos RECENSIE

In Adios Amigos dromen Lars, Philip en Joost van een vakantie naar Salou om vrouwen te kunnen versieren. Hun lichamelijke handicap maakt dit echter geen gemakkelijk avontuur. Omdat het ze niet lukt hun ouders ervan te overtuigen dat dit goed voor ze is besluiten ze stiekem te gaan. Samen met Lub, hun verzorgster die ze op marktplaats hebben gevonden, beginnen ze aan hun reis. Al snel merken ze dat ze buiten hun dagelijkse omgeving afhankelijker zijn dan ze verwacht hadden. Ook blijkt het steeds moeilijker hun onzekerheid en verdriet te verbergen achter stoerheid en harde humor.

Allereerst complimenten voor deze cast. Martijn Lakemeijer als Lars, Yannick van de Velde als Philip en Bas Hoeflaak als Joost. Zij weten alle drie op fantastische wijze hun karakter neer te zetten met alle problemen waar je als lichamelijk gehandicapte tegenaan loopt. En dan helemaal als lichamelijk gehandicapte in je adolescentie. De afhankelijkheid, maar zeker ook de frustratie van het gevangen zitten in je lichaam. Je willen losmaken van je ouders maar ook weten dat je ze nodig hebt. De film weet ook pijnlijk duidelijk te maken dat het merendeel van de rest van de wereld niet nadenkt over hoe het is om zo te leven. Zo vertelt een meisje tijdens het stappen tegen Lars dat ze nu vooral lol wil maken omdat ze nog de rest van haar leven heeft om serieus te zijn. Heel confronterend voor iemand die weet dat hij niet oud gaat worden.

Het verhaal komt wat traag op gang met de voorspelbaarheid van het plannen van de trip naar Spanje, ouders die eerst akkoord gaan maar dan weer niet. Pas als de heren, vooral Philip, met hun onuitstaanbare gedrag hun verzorgster Lub tot bijzondere keuzes weten te drijven wordt het spannend. Het maakt dat ze moeten gaan nadenken over hun gedrag en hoe functioneel dit is. Uiteindelijk ontstaat er een band tussen de vrienden en Lub en wordt hun reis onvergetelijk. De mooie omgeving waar de reis de vrienden brengt helpt zeker mee in Adios Amigos. De, soms wat harde, humor maakt het verhaal wat luchtiger en laat zien dat humor een zeer functioneel copingmechanisme is. De laatste spannende wending in het verhaal is het einde van de film. Je voelt dit moment de hele film wel aankomen, maar niemand van het gezelschap waar ik mee keek had deze wending op dit moment verwacht.

Een leuk weetje is dat de film geïnspireerd is op een waargebeurd verhaal. Adios Amigos is een remake van de Vlaamse Hasta la Vista uit 2011. Deze heb ik niet gezien en ik ben benieuwd of deze net zo goed gelukt is als Adios Amigos. Alles bij elkaar is Adios Amigos zeker een aanrader!

Adios Amigos

1  2  3  4  5

Drie vrienden met een lichamelijke handicap (Yannick van de Velde, Martijn Lakemeier en Bas Hoeflaak) willen net als iedere andere twintiger wel eens met iemand naar bed. Maar dat is niet zo eenvoudig als je in een rolstoel zit of blind bent. Een van hen weet dat de meisjes in Salou veel minder kritisch zijn. Dus plannen ze, zonder dat hun ouders het weten, een roadtrip naar Spanje met verzorgster Lub (Margot Ros). Losgerukt uit hun vertrouwde omgeving worden ze echter al snel geconfronteerd met hun afhankelijkheid. En blijkt dat ze met harde humor hun diepste angsten niet kunnen verdoezelen. Adios Amigos is een direct, aangrijpend en universeel verhaal over vriendschap en dromen in een leven met beperkingen.