Recensie: Morgan RECENSIE

In een geheime onderzoeksfaciliteit doet zich een incident voor met het object van een jarenlang onderzoeksprogramma. Morgan, het resultaat van een genetisch experiment, viel één van de mensen die haar grootgebracht heeft en voor haar zorgde aan. Ze ziet eruit als een tienermeisje, maar is in feite slechts 5 jaar oud en bezit een akelig soort intelligentie. Risicomanager Lee Weathers wordt naar de faciliteit gestuurd om uit te maken wat er met Morgan en het onderzoek moet gebeuren. Samen met een psycholoog zal ze over het lot van het meisje beslissen. Ze ervaart al snel dat het team erg gehecht is aan Morgan.

Morgan wordt gespeelt door de jonge actrice Anya Taylor-Joy, vooral bekend van de film Split en ook te zien in GTA's Red Lips-videoclip (Skrillex remix). Ze zet Morgan goed neer met afgemeten bewegingen en een onbewogen uitdrukking. De kortstondige emoties die ze toont worden op een afstandelijke manier in beeld gebracht en dat maakt dat Morgan behoorlijk creepy uit de hoek komt. Naast Anya Taylor-Joy is het vooral Kate Mara (House of Cards, The Martian) als Lee Weathers die de aandacht naar zich toe weet te trekken. Ze treedt de situatie tegemoet met een onderkoelde, maar open houding. Al vraagt ze zich al snel af wat ze moet denken van het feit dat de wetenschappers Morgan op handen dragen. Daarnaast zijn er onder meer nog rollen weggelegd voor Paul Giamatti, Rose Leslie en Michelle Yeoh.

De film dankt veel aan de setting. Het onderzoekscentrum bevindt zich in een oud herenhuis te midden van de bossen. De wetenschappers vormen een hechte groep die z'n intrek heeft genomen in het gebouw, terwijl er onder de grond een soort ruimte is waar Morgan verblijft. Er is een groot contrast tussen de rommelige omgeving van de wetenschappers, de erg klinische bunker en de overweldigende natuur. Het bos levert prachtige beelden op en neemt het op bepaalde momenten zelfs over van de acteurs.

Regisseur Luke Scott, zoon van Ridley Scott, levert met Morgan een film af die er mag zijn. Hij werd niet uitgebracht in de bioscoop, maar rechtstreeks op dvd en blue ray. Toch heeft de film absoluut de nodige kwaliteiten. Het verhaal zit goed in elkaar en de acteerprestaties mogen er zijn. De interactie tussen de cast is geloofwaardig en Scott heeft feeling voor de manier waarop dingen in beeld moeten worden gebracht. Het slot is echter een beetje rommelig en heeft veel weg van overkill. Toch is er ook plaats voor verrassing wanneer de waarheid over de opdracht van Lee Weathers bovenkomt. Op de dvd zijn nog extra's toegevoegd: audiocommentaar van de regisseur, de wetenschap achter Morgan en de erg bevreemdende kortfilm Loom. Morgan is zeker het bekijken waard voor iedere filmfan die houdt van een goede thriller over artificiële intelligentie en een knap enscenering weet te waarderen.

Morgan (Blu-ray)

1  2  3  4  5

Deze ijzingwekkende thriller met een sterrencast van o.a. Kate Mara, Paul Giamatti en Toby Jones vertelt het verhaal van een groep wetenschappers die aan een geheim experiment werken om een doorbraak te maken in de evolutie van de mens. Maar wanneer de genetisch gemodificeerde proefpersoon Morgan (Anya Taylor-Joy) een angstaanjagend incident veroorzaakt, rijst al snel de vraag of de onbegrensde mogelijkheden opwegen tegen de onvoorspelbare gevaren…