Recensie: The Great Wall RECENSIE

Voor hoofdrolspeler Matt Damon was het altijd al een droom op met regisseur Zhang Yimou op de set te staan. Het resultaat van deze samenwerking is een film vol actie, gevechten, monsters en vleugje cultuur.

De film is de duurste Chinese film ooit gemaakt: The Great Wall kostte bijna 150 miljoen dollar. De regisseur, Zhang Yimou, is oprecht een goede regisseur te noemen. Niet alleen is hij bekend van films als Hero en House of Flying Daggers, ook staan de openings- en sluitceremonie van de Olympische Spelen in 2008 op zijn naam.

Het verhaal neemt ons terug naar een oude legende. We bevinden ons in een tijd waar de Chinese Muur niet diende als toeristenattractie, maar als bescherming tegen verschrikkelijke monsters die alles en iedereen opeten, Tao Tei genaamd. Wanneer William (Matt Damon) en Tovar (Pedro Pascal) per toeval bij de Chinese Muur terecht komen, vallen ze midden in de strijd tussen de Tao Tei en het Chinese Leger. Na tien minuten begint meteen het meest epische gevecht van de film: de eerste kennismaking met de Tao Tei. Een sterk staaltje visual effects in combinatie met gave outfits maken het geheel tot een goede vechtscène.

Wanneer William, van origine een fantastische boogschutter, laat zien dat hij nuttig kan zijn in het leger, laat hij zich verleiden door Commandant Lin Mei, gespeeld door de prachtige Chinese actrice Tian Jing. Werd er nog een actrice voor de live action verfilming van Disneyklassieker Mulan gezocht? Ik ben van mening dat Tian Jing hier perfect voor geschikt is. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Naar mate het verhaal vordert moet William kiezen. Wil hij blijven vechten voor de Chinezen tegen de angstaanjagende Tao Tei, of kiest hij om er vandoor te gaan met een het geheim van de Chinese Muur?

De groei die het William door de film heen maakte was vrij oppervlakkig. Dit had verholpen kunnen worden door meer dialogen tussen William en Lin Mei. Ze hadden meer de tijd kunnen nemen om zijn personage uit te diepen, aangezien ze in één zin zijn complete verleden hebben samengevat. Met meer dialogen en emoties was dit beter naar voren gekomen. Op deze manier voel je je niet echt verbonden met het personage, waardoor de film diepgang mist.

Wat erg fijn is aan de film, is dat er behoorlijk veel typisch Chinese tradities naar voren komen. Wanneer een hoogstaand persoon overlijdt, is er een mooi Chinees ritueel te zien. Dit voegt echt iets aan de film toe. Je gelooft dat je op dat moment echt in China bent. Dat de film gemaakt is door een goede Chinese regisseur, is niet te missen.

Wat positief opviel was het 3D-effect van de film. Op het grote bioscoopscherm vind ik persoonlijk 3D nooit echt een toegevoegde waarde hebben bij een actiefilm. Bij The Great Wall was dit echter niet het geval – de film had echt goede 3D-effecten. Meerdere malen zat het publiek met samengeknepen ogen naar de film te kijken, bang dat er weer een pijl richting de bioscoopzaal geschoten zou worden. Daarnaast mag ik ook zeggen dat de Tao Tei in 3D er behoorlijk angstaanjagend uitzien.

Met het budget van bijna 150 miljoen dollar is er zeker niet bezuinigd op de special effects. Dit is te zien: The Great Wall is een spektakel met veel grootse gevechten en angstaanjagende monsters. Soms kan er zelfs nog een beetje humor vanaf. Visueel fantastisch, maar qua verhaal laat de film helaas nog wat te wensen over.

The Great Wall

1  2  3  4  5

Wanneer een Westerse huurling gevangen wordt genomen in de Grote Muur van China, ontdekt hij het mysterie achter de muur. Golf na golf van gruwelijke monsters, gebrand op het vernietigen van de complete mensenwereld, valt de superstructuur aan. Bevangen door de toewijding van de soldaten die de mensheid proberen te beschermen op de Muur, besluit de huurling zich bij hun strijd te voegen.

Bekijk hier de trailer: