Recensie: Outlander - Seizoen 1 RECENSIE

Outlander is een Brits-Amerikaanse dramaserie gebaseerd op de romans van Diana Gabaldon. De serie is ontwikkeld door Ronald D. Moore en geproduceerd door Sony Pictures Television en Left Bank Pictures. De eerste aflevering werd uitgezonden op 9 augustus 2014.

In het eerste seizoen maken we kennis met Claire Randall. Claire is een jonge vrouw die gedurende de tweede wereldoorlog als verpleegster werkt en getrouwd is met Frank Randall. Wanneer ze samen met haar man een paar dagen doorbrengt in Iverness in Schotland wordt ze op mysterieuze wijze naar het verleden getransporteerd. Ze komt terecht in het jaar 1743, en voor ze ook maar een moment de tijd heeft om zich te realiseren wat er allemaal aan de hand is, wordt ze in het nauw gedreven door de kwaadaardige Kapitein Jonathan 'Black Jack' Randall. Gelukkig zijn er een aantal trotse Schotse Hooglanders in de buurt die haar helpen. Door haar medische kennis is Claire een waardevolle aanvulling op het gezelschap, en de Schotten besluiten haar mee te nemen naar Kasteel Leoch. Echter, het enige wat Claire wil is zo snel mogelijk terug keren naar de twintigste eeuw.

De serie is betoverend mooi. Niet alleen de kostuums en sets zijn prachtig en erg gedetailleerd, maar ook de woeste natuurlandschappen zijn overdonderend mooi. Het is duidelijk dat de makers veel tijd en aandacht hebben gestoken in de aankleding en het zoeken naar geschikte filmlocaties.

Wat ook erg prettig is aan Outlander is dat het geen cliché historische dramaserie is. Het is een spannende serie met een flinke dosis actie, romantiek en geschiedenis, en dat maakt dat Outlander tot een serie die voor veel mensen interessant en vermakelijk kan zijn.

De serie speelt met de conventionele rolverdeling die we maar al te vaak voorbij zien komen in romantische dramaseries. Claire wordt neergezet als een sterke, gepassioneerde vrouw die haar mannetje weet te staan in moeilijke situaties. Doordat het verhaal verteld wordt vanuit Claires perspectief krijgt de serie ook meer emotionele diepgang. Het is ook interessant om te zien dat Jamie, in tegenstelling tot wat je wellicht van een gespierde, vechtlustige Schot zou verwachten, juist wordt neergezet als een man die ook een zachte en gevoelige kant heeft.

Een erg fijne bonus aan Outlander is het niet onaangename uiterlijk van Sam Heughan, de acteur die de rol van Jamie vertolkt. De serie bevat redelijk wat erotische scènes, dus dan is het wel zo prettig wanneer je naar een indrukwekkend gespierd lijf mag kijken.

Een minpuntje van de serie is dat er – in mijn ogen – te veel (seksueel) geweld in zit. Aan het eind van de eerste aflevering zegt Claire dat ze bijna zeker weet dat haar nog veel beproevingen te wachten staan, ondanks het feit dat ze al is aangevallen, ontvoerd is, en bijna is verkracht door Randall. Claires verwachtingen komen zeker uit, maar het is jammer dat het grootste deel van die beproevingen telkens de vorm aanneemt van een dreigende verkrachting.

Hoewel je zou kunnen zeggen dat de makers hiermee gewoon het verhaal van Gabaldon volgen, hadden ze dit aspect van het boek wellicht toch wat minder in de spotlight kunnen zetten. Het mag dan wel deel van het verhaal zijn, het is niet erg prettig om naar te kijken. Desalniettemin is Outlander een spannende en mooie serie die veel mensen zal aanspreken.

Outlander deel 1

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Outlander volgt het leven van Claire Randall, een getrouwde verpleegster die in 1945 op mysterieuze wijze ontwaakt in het Schotland van 1743. Ze komt terecht in een onbekende en levensbedreigende wereld. Wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan Jamie Fraser - een moedige en charmante jonge Schotse strijder - ontstaat er een gepassioneerde affaire die haar doet wankelen. Want hoe kiest ze de man van haar leven als ze zich letterlijk in twee compleet verschillende werelden bevinden?