Recensie: Ultimo Tango RECENSIE

De tango is een sensuele, verleidelijke dans die aan het eind van de negentiende eeuw ontstond in de buitenwijken van Buenos Aires. Haar twee beroemdste dansers zijn María Nieves Rego en Juan Carlos Copes. Bijna vijftig jaar dansten ze samen en brachten ze de tango onder de aandacht van de rest van de wereld. De documentaire Ultimo Tango vertelt hun verhaal. Het verhaal van hun grote liefde voor tango. Maar ook over hun liefde voor elkaar die uiteindelijk omsloeg in haat.

Nieves en Copes zijn inmiddels 80 en 83 jaar oud en hebben veelbewogen levens vol dans achter de rug. Hierover vertellen ze beiden los van elkaar aan een groep jonge tangodansers en -choreografen uit Buenos Aires. Want met elkaar praten, doen ze al jaren niet meer. Vooral Nieves komt veel aan het woord. Over hoe haar snelle bewegingen gecombineerd met Copes' tragere dansstijl samenvloeiden tot een nieuwe variatie op de tango. Over hoe ze avond aan avond optraden over de hele wereld en de dans hen wereldberoemd maakte. Ze straalt als ze hierover vertelt.

Maar naar mate Ultimo Tango vordert, krijg je het gevoel dat Nieves een rol speelt. De focus ligt verdacht sterk op de eerste jaren van haar samenwerking met Copes. En ondanks dat ze zegt dat het niet zo is, lijkt ze toch wel degelijk ergens spijt te hebben van hoe haar leven is gelopen. Zeker als ze steeds verder dichtklapt als de minder rooskleurige periode van hun gezamenlijke dansleven aan bod komt. De filmmakers hadden haar wel iets steviger het vuur aan de schenen mogen leggen. Nu lijkt Nieves zelf de regie te hebben.

Hiermee wordt de documentaire wel heel erg haar verhaal, met Copes in de rol van slechterik. Misschien terecht, want hij is degene die Nieves verlaat voor een andere vrouw; eerst in de liefde en vervolgens als danspartner. Maar Copes lijkt er weinig behoefte aan te hebben zijn kant van het verhaal voor de camera te vertellen en dat is aan hem te zien als hij in beeld verschijnt. Zo laten de makers helaas meer kansen liggen om dieper op hun verhaal in te gaan. Aan de samenwerking met componist Astor Piazzolla worden bijvoorbeeld slechts enkele woorden gewijd, terwijl de dansers zonder zijn muzikale bijdrage nooit zo beroemd waren geworden.

Tussen de interviewfragmenten door worden de scènes uitgebeeld door jonge tangodansers. Want de dans zelf kan natuurlijk niet ontbreken in een documentaire over tango. Dit voegt meteen sfeer toe aan Ultimo Tango, ook door de historische setting waarin de dansers geplaats worden. Maar op een gegeven moment ga je je wel afvragen of er niet meer materiaal van Nieves en Copes zelf beschikbaar was. De paar scènes die wel te zien zijn, geven namelijk een prachtig beeld van hoe fantastisch ze samen waren. Zelfs in de periode dat ze elkaar op het podium gemene dingen toefluisterden tijdens het dansen.

Veel kijkers zullen na het zien van de documentaire een paar stiekeme tangopasjes wagen. Maar Ultimo Tango is behalve een film over dans ook vooral een film over ouder worden. Over kiezen voor je grote passie en leven met de consequenties die dit met zich mee kan brengen. Het sprankelt misschien niet van begin tot einde en hoe het precies zat tussen Nieves en Copes, zullen we nooit te weten komen. Maar het moge duidelijk zijn dat hun liefde voor de tango boven alles gaat. En daar kun je met deze film toch best aardig van meegenieten.

Ultimo Tango

1  2  3  4  5

María Nieves Rego (80) en Juan Carlos Copes (83) ontmoetten elkaar toen zij 14 en 17 waren. Zij dansten bijna vijftig jaar samen. Geen vrouw die zo goed kon dansen als María en geen man die zo goed kon dansen als Juan!In al die jaren hadden zij een haat-liefdeverhouding; vaak ging het uit tussen de twee dansers, maar pijnlijke scheidingen werden altijd weer bijgelegd. Uiteindelijk verliet hij haar voor een 20-jaar jongere vrouw met wie hij twee kinderen kreeg. Nu, op het einde van hun levens, vertellen Juan en María openhartig over hun liefde, hun haat en hun passie. In Ultimo Tango delen Juan en María hun verhaal met een groep jonge tangodansers en choreografen in Buenos Aires. De dansers vertalen op hun beurt de mooiste, ontroerendste en meest dramatische momenten uit het leven van Juan en María in prachtige choreografieën. De hartverwarmende interviews en documentaire elementen zorgen samen met het mooie camerawerk voor een onvergetelijke reis naar het hart van de tango.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk