Recensie: Wild Oats RECENSIE

In Wild oats krijgt weduwe Eva door een computerfout een cheque van 5 miljoen dollar, in plaats van 50.000 dollar waar zij eigenlijk recht op heeft. Haar beste vriendin Maddie moedigt haar aan de cheque te verzilveren en gebruik te maken van het geld. Al snel komt de verzekeringsmaatschappij erachter dat ze een fout hebben gemaakt en stuurt een detective achter de dames aan. Maar inmiddels zijn Eva en Maddie vertrokken naar de Spaanse Canarische eilanden waar ze genieten van een luxe leven, maar wel moeten uitkijken voor de verzekeringsagent die achter hun aanzit. In het hotel ontmoeten ze een charmante man, die wat in de war lijkt, maar is dat echt en is het hem puur te doen om het gezelschap van de dames?

De rol van Eva wordt vertolkt door Shirley MacLaine en Jessica Lange speelt de rol van vriendin Maddie. Deze twee actrices op leeftijd vertolken de hoofdrollen met verve. Als kijker zie je dat deze actrices ervaren zijn en leveren daardoor kwalitatief goed acteerwerk. Er is een prettige chemie tussen de twee dames, die duidelijk zichtbaar is in de scènes die zij samen spelen. Er is bijvoorbeeld een scène waarbij Eva en Maddie door een telefonisch keuzemenu proberen te komen van de verzekeringsmaatschappij. Dit is de één van de grappigste scènes in de film, waardoor Wild oats een leuke film is om naar te kijken.

De twee vriendinnen Eva en Maddie hebben verschillende karakters. Eva neemt weloverwogen beslissingen en durft weinig risico te nemen, terwijl Maddie  spontaan is en haar vriendin uitdaagt meer te genieten van het leven. Deze karakters vullen elkaar mooi aan in het verhaal. Actrices Shirley MacLaine en Jessica Laine weten de verschillende vrouwen goed neer te zetten, waardoor de vriendschap tussen de vrouwen waarheidsgetrouw overkomt.

Naast Shirley MacLaine en Jessica Lange is er ook een rol weggelegd voor de bekende actrice Demi Moore. Zij speelt de van Crystal, de dochter van Eva die anders is dan haar moeder en daarom soms wat moeizaam met elkaar omgaan. De actrice valt niet op door haar acteerkunst, maar is een prima toevoeging aan de cast.

Ondanks de sterke actrices zijn er ook negatieve elementen aan deze film. Het verhaal is erg voorspelbaar en hier en daar niet zo geloofwaardig. De scène waarin de vriendinnen in aanraking komen met criminelen die het op hun geld hebben voorzien en de autoriteiten is erg nep en ongeloofwaardig neergezet. Maar aangezien dit geen actie- of misdaadfilm is, maar een komedie is het minder storend dat deze scene niet zo geloofwaardig is.

Het scenario van deze film is niet heel sterk, maar door de twee topactrices die de hoofdrol vertolken is deze komedie toch de moeite waard. Wild oats zorgt voor 91 minuten feelgood, waarbij je niet zo veel hoeft na te denken.

Wild Oats

• Verschenen (film):

17 maart 2017
    (dvd) maart 2017

EAN 8715664118511
    Speelduur: 86
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Komedie

1  2  3  4  5

Het leven van de gepensioneerde Eva (Shirley MacLaine) staat compleet op zijn kop wanneer ze van de Sociale Dienst door een computerfout $ 5.000.000 krijgt uitgekeerd in plaats van $ 50.000. De weduwe blijft niet met al dat geld achter de geraniums zitten, maar besluit om met haar beste vriendin (Jessica Lange) het avontuur op te zoeken! Eva neemt al het geld tegelijk op en samen reizen ze af naar de zonnige Canarische eilanden. De twee beleven er de tijd van hun leven, maar moeten ondertussen wel uit handen zien te blijven van de autoriteiten. En dat blijkt nog niet zo makkelijk..

• Hotel Happiness 2: Zomer in Hotel Happiness - Floortje Sanders

• De laatste nacht - Martin Österdahl