Recensie: Inferno RECENSIE

Na de films The Da Vince Code en Angels & Demons is het nu aan Inferno om ons te vermaken met ‘ingewikkelde’ puzzels die snel ontcijferd moeten worden! Eigenlijk was het de beurt aan The Lost Symbol, maar Ron Howard zag veel meer potentie in Inferno. Zoals we gewend zijn speelt Tom Hanks weer de rol van Robert Langdon en heeft hij een mooie vrouw aan zijn zijde die hem helpt de wereld te redden!

Robert Langdon wordt wakker in een Italiaans ziekenhuis. Hij weet totaal niet meer wat er met hem is gebeurd. Wel komt hij erachter dat hij geheimzinnige codes in zijn bezit heeft. Deze codes houden verband met het meesterwerk Inferno van Dante Alighieri. Sienna Brooks (Felicity Jones) helpt hem uit het ziekenhuis ontsnappen als Robert Langdon wordt gezocht door (geheime) agenten. Hierna blijkt dat Sienna lessen heeft gevolgd bij Robert en dan gaat  ze hem helpen met het terugkrijgen van zijn geheugen en het ontcijferen van de codes. In een race tegen de klok proberen ze de wereld te redden van een wereldbedreigend complot!

De film begint meteen spannend. Robert Langdon weet niet wat er met hem is gebeurd en ook de kijker tast volledig in het duister. Vrij snel moet hij al uit het ziekenhuis ontsnappen om de wereld te kunnen redden. En eigenlijk blijven hij en Sienna de hele film op de vlucht voor de politie en voor geheime agenten. De achtervolgingen zijn zowel in de auto, als te voet. Bij dit laatste wordt er gebruik gemaakt van drone beelden, wat heel cool is om te zien! Inferno is dus eigenlijk net een kat- en muisspel. Robert en Sienna weten keer op keer uit de handen van de (geheime) agenten te blijven!

In Inferno zien we weer prachtige locaties voorbij komen, zoals Florence en Venetië. Dit is natuurlijk echt genieten voor de kijker! Het is daarnaast fijn dat Tom Hanks ook in deze film weer terugkeert als professor Robert Langdon. Er zal ook niemand anders zijn die deze rol beter kan vertolken dan hij! De acteurs om hem heen wisselen wel elke film. Dat is nu gelukkig ook weer zo. Dit maakt Inferno zowel vertrouwd, als verfrissend.

In Inferno zitten zeker een paar plottwists. Sommige zijn iets beter dan de anderen. Er is zeker één plottwist die de kijker niet zal zien aankomen, maar de andere zijn soms wel een beetje vergezocht. Met de grote plottwist wordt het verhaal natuurlijk wel een beetje verrassend, ondanks dat het concept van de film aldoor een beetje hetzelfde blijft. Net als in The Da Vince Code en Angels & Demons moet Robert samen met een knappe vrouw verschillende puzzels oplossen om de wereld in het geheim te redden van de ondergang. Hier zou wel iets meer variatie in mogen zitten.

Helaas zijn de raadsels in Inferno niet heel erg hoogstaand. Robert Langdon lost ze vrij snel op en ook de kijker kan bij goed nadenken zelf achter het antwoord komen. Je wordt als kijker daardoor niet genoeg geprikkeld om zelf na te denken, omdat het antwoord toch al zo snel gezegd wordt. Aan de ene kant is dit wel een beetje jammer, maar aan de andere kant is de film hierdoor wel goed te volgen voor iedereen.

Kortom, Inferno is zeker een vermakelijke film om naar te kijken. De spannende achtervolgingen, de mooie locaties, de prachtige shots uit de lucht en Tom Hanks maken de film een plezier om naar te kijken. Helaas is het verhaal in Inferno niet verfrissend en heeft de film eigenlijk hetzelfde concept als in The Da Vinci Code en Angels & Demons.