Recensie: Fataal RECENSIE

Milan heeft net zijn vriendin Sophie ten huwelijk gevraagd en is bezig met het openen van een dance-club: jaguars. Deze club blijkt een groot succes te worden en het leven lacht Milan en Sophie toe. Op een avond zet Milan 3 gasten buiten die zich in de club hebben misdragen. Als wraak mishandelen ze Milan als hij 's nachts naar zijn auto loopt. Door de gevolgen van deze mishandeling stort de wereld van Milan en zijn familie en vrienden in.

De rol van Milan wordt gespeeld door Jeffrey Hamilton die veel mensen zullen kennen van Goede Tijden Slechte Tijden en Spangas. Van de laatste zullen veel mensen ook zijn tegenspeelster Priscilla Knetemann kennen, ook is zij stem- en musicalactrice. Daarnaast wordt een belangrijke, herkenbare rol gespeeld door Harry Piekema die we natuurlijk vooral kennen als de supermarktmanager in de reclamespotjes van een bekende supermarkt. Bij deze hoofdrolspelers is alle drie hun 'andere' achtergrond dan filmacteur duidelijk te zien in hun wijze van acteren. Emoties worden bijvoorbeeld teveel uitvergroot waardoor het ongeloofwaardig en onecht overkomt. Harry Piekema wordt in dit geval voor mij ook heel erg achtervolgd door zijn bekendheid als jolige supermarktmanager. Hierdoor is het lastig hem te zien als serieuze, afstandelijke vader van Milan. Dit maakt het moeilijk meeleven met de personages terwijl het toch een onderwerp is dat je als kijker wel heel sterk kan raken. Andere acteurs waren dan weer meer geloofwaardig, zoals Ronald Top en Iris Slee die de ouders van Sophie spelen.

Fataal is de eerste film van regisseur Jesse Bleekemolen die ook het scenario schreef met Dick van den Heuvel. Een hele prestatie, maar ook duidelijk nog een leerproces voor Bleekemolen. In Fataal zijn er teveel gebeurtenissen in een film op elkaar gepropt. Er zijn andere manieren om de tijdslijn in te vullen dan op chronologische wijze die mogelijk meer passend zouden zijn in deze film. Het lijkt bijna alsof Bleekmolen een te volledig beeld van het verhaal wil geven, terwijl de impact van deze mishandeling ook wel duidelijk zou zijn zonder alles te weten over het succesvolle leven van voor de mishandeling.

Mooi is wel dat de film gebruikt wordt als voorlichting op scholen door de stichting Zinloos Geweld. Ondanks alle minpunten weet Jesse Bleekemolen als jonge (18 jaar!) regisseur met zijn eerste speelfilm wel een belangrijk onderwerp te vangen en onderwerp van gesprek te maken. Alles bij elkaar geen slechte film maar ook geen film die je per se gezien moet hebben.

Fataal

• Verschenen (film):

11 april 2017
    (dvd) april 2017

Speelduur: 95
  • Distributeur:

Jsb Productions B.V.
  • Regisseur:

Drama

1  2  3  4  5

Milan en Sophie zijn twee twintigers die willen trouwen en kinderen krijgen. Bovendien heeft Milan ambitieuze plannen voor het openen van een danceclub: Jaguars. Sophie, haar ouders en zijn beste vriend Ferhane steunen hem daarin. Na veel hard werken lijkt Jaguars een succes te worden. Maar op een avond vallen drie jongens personeel en bezoekers lastig. De herrieschoppers worden uit de danceclub gezet. Ze zijn boos en zinnen op wraak. Vroeg in de ochtend wachten ze Milan op en slaan hem volledig in elkaar. Hij komt in het ziekenhuis bij en krijgt te horen dat hij nooit meer zal kunnen lopen. Zijn wereld stort in en niet alleen die van hem. Langzaam dringt bij Milan het besef door dat ook de mensen die dicht bij hem staan een nachtmerrie doormaken.