Recensie: Victoria seizoen 1 RECENSIE

Victoria is een nieuwe serie over koningin Victoria. Series over het Engelse koningshuis zijn erg populair op dit moment en je hebt dan ook genoeg keuze. In tegenstelling tot de populaire serie The Crown, die over koningin Elizabeth gaat, is Victoria een romantischere serie over haar achter-grootmoeder: koningin Victoria. De victoriaanse tijd en de prachtige sets van deze serie zal iedere liefhebber van kostuumfilms aanspreken. Persoonlijk ging mijn Jane Austen hart sneller kloppen. Ik werd een tijd geleden verliefd op de gelijknamige film The Young Victoria met Emily Blunt en deze serie is net zo romantisch en dramatisch. Victorie wordt gespeeld door Jenna Coleman, een nog redelijk onbekende actrice, maar met veel potentie. Ze zet de rol goed neer en Victoria haar onschuld en haar drang om sterk te zijn voor haar volk worden goed weergegeven.

Je volgt niet alleen het leven van Victoria, maar ook die van het huishouden en de mensen om haar heen, wat Downton Abbey achtige trekjes geeft aan het verhaal. De serie begint als Victoria op haar achttiende gekroond wordt tot de koningin van Engeland. De serie laat goed zien hoe Victoria eindelijk vrijheid krijgt van haar situatie door koningin te worden. Haar moeder en haar adviseur Lord Conroy hebben haar zo goed als gevangen gehouden en nu kan ze eindelijk aan hun ontsnappen. Dit is ook heel bevredigend uitgewerkt in de serie. Je ziet hoe ze eigenlijk niemand kent en dus redelijk beïnvloedbaar is omdat ze iedereen nog moet doorgronden. Veel mensen proberen misbruik van haar te maken en veel mensen plotten natuurlijk achter haar rug om. Gelukkig weet je al dat Victoria een sterke koningin wordt en zeer lang regeert. Ze hebben de serie natuurlijk geromantiseerde gedramatiseerd, maar het houdt wel vast aan de algemene lijnen van de geschiedenis. Lord Melbourne gespeeld door Rufus Sewell, is al een bekende acteur en is zeer goed gecast in de rol van de wat oudere, charmante maar toch trouwe Lord Melbourne.

Natuurlijk komt ook de ontmoeting met Prince Albert in dit seizoen voor en zie je hun romantische ontmoetingen en hoe hun liefde groeit. Wat Victoria tot een heerlijke romantische serie maakt die zeker een aanrader is voor alle kostuumdrama serie- en film liefhebbers!

Victoria - Seizoen 1

• Verschenen (film):

17 maart 2017
    (dvd) april 2017

EAN 8719372003930
    Speelduur: 400
  • Distributeur:

Dutch Filmworks

Kostuum drama

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

In deze tv-serie volgen we het leven van een jonge Queen Victoria, van het moment waarop ze tot koningin wordt gekroond, op de prille leeftijd van achttien, tot haar innige vriendschap met Lord Melbourne die haar mentor is tijdens die belangrijke eerste jaren op de troon. Nu ze de machtigste en rijkste jongedame van Europa is, dingen er vele mannen naar haar hand. Victoria heeft echter slechts oog voor één man: de veel oudere Lord Melbourne. Het is een onmogelijke liefde. Pas wanneer ze Prins Albert ontmoet, valt ze langzaam maar zeker voor de charmes van een andere man…