Recensie: The Salesman RECENSIE

Emad en Rana moeten hals over kop een nieuw appartement betrekken, wanneer hun huis in Teheran dreigt in te storen door de werkzaamheden naast het gebouw waarin zij woonden. De spullen van de vorige bewoonster staan nog in het appartement en ze lijken in alle haast te zijn vertrokken. De vorige bewoonster bleek een prostituee te zijn en wanneer Rana alleen thuis is, wordt ze door een man mishandeld en verkracht. Emad is vastbesloten om uit te zoeken wat er precies is gebeurd en dit zal het leven van Emad en Rana nog meer veranderen.

The Salesman bevat een knap staaltje acteerwerk en een intrigerende verhaallijn. Toch is het niet een film voor iedereen. Enkel de liefhebber van alternatieve(re) films en art house zullen van het begin tot het einde geboeid naar de film van regisseur Asghard Ferhadi kijken.

Het verhaal komt vrij traag op gang en de film kabbelt op dit tempo voort. Het trage verloop heeft ergens iets moois, maar kijkers die vooral naar de typisch Amerikaanse film kijken zullen snel kunnen afdwalen met hun gedachten. Het verhaal loopt niet erg snel en ook de manier van filmen en monteren maakt dat de film traag oogt, zo is er veel gebruik gemaakt van lange shots en worden sommige gebeurtenissen maar vanaf één camerapunt weergegeven. Enerzijds is dit soms wat saai en dwaal je wat af, anderzijds komt het acteerwerk van Shahab Hosseini (Emad) en Taraneh Alidoosti (Rana) hierdoor ijzersterk naar voren. Geen poespas, wél acteerwerk van hoog niveau.

Ook het ontbreken van filmmuziek zorgt ervoor dat de acteurs alles op alles moeten zetten om emoties over te brengen. Zij moeten ervoor zorgen dat zij de drama en spannende momenten opbouwen in plaats van de muziek. Het ontbreken van de muziek maakt dat alles juist realistischer aanvoelt. Zoals het moment waarop Emad zijn appartement betreedt wanneer zijn vrouw net is aangevallen. Er is geen muziek die je doet vermoeden dat Emad iets ergs gaat ontdekken, maar het is acteur Hosseini die met zijn mimiek laat zien wat er door hem heen gaat. Zijn verschrikte blik en de langzame, voorzichtige manier van lopen door het appartement, op zoek naar zijn vrouw die bloed heeft achtergelaten in de woning. Echter wordt in de film toch ook veel aan de verbeelding overgelaten. Zo zie je bijvoorbeeld de aanval op Rana niet, maar de intensiteit van haar verwondingen geven weg dat het er heftig aan toe ging.

The Salesman kaart actuele en heftige onderwerpen aan, zoals verkrachting en de manier waarop in Iran naar vrouwen wordt gekeken. Zo stappen Rana en Emad niet naar de politie omdat het de reputatie van Rana op het spel kan zetten. Dit maakt de film extra beladen.

De film The Salesman bevat een interessante verhaallijn, maar het verhaal ontvouwt zich sober en traag waardoor je je hoofd er goed bij moet houden. Voor wie een keer naar wat anders wil kijken dan naar de typische Amerikaanse film, zou The Salesman eens op moeten opzetten.

The Salesman (Nl)

• Verschenen (film):

14 april 2017
    (dvd) juni 2017

EAN 5051083116787
    Speelduur: 118
  • Distributeur:

Cinéart

Drama

1  2  3  4  5

Emad en Rana betrekken een nieuw appartement in Teheran nadat hun eigen woning door werkzaamheden dreigt in te storten. De vorige bewoonster van het appartement lijkt overhaast vertrokken. Wanneer een vreselijk voorval Rana treft, blijkt de achtergrond van de vorige huurster hier iets mee te maken te hebben. Emad’s zoektocht om te achterhalen wat er precies is gebeurd, zal het leven van het jonge koppel dramatisch veranderen.