Recensie: All we had RECENSIE

Ruthie en Rita Carmicheal zijn al zolang als dochter Ruthie zich kan herinneren onderweg naar een nieuw leven. Steeds als ze hun leven ergens hebben opgebouwd gebeurd er wel iets (bijvoorbeeld een agressief vriendje van moeder Rita) waardoor ze moeten vertrekken. Meestal halsoverkop en met weinig spullen en geld.

De film begint op het moment dat Rita en Ruthie besluiten te vluchten naar een nieuwe plaats. Door autopech vinden ze uiteindelijk hun nieuwe woonplek. Er wordt weinig verteld over hun leven voor deze start en ook het einde is niet definitief. Dit is heel erg passend bij deze film. Je hebt niet een heel leven nodig om de band tussen moeder en dochter weer te geven. De leeftijd van Ruthie zorgt voor een goede extra dimensie in het verhaal. De fase van tussen kind zijn en toch ook deels de ouderrol overnemen komt goed tot uiting in deze film. Maar de credits voor het verhaal horen toch vooral naar Annie Weatherwax te gaan op wiens gelijknamige boek uit 2014 deze film is gebaseerd.

All we had is het regiedebuut van Katie Holmes, die ook Rita Carmicheal speelt. Persoonlijk lijkt het me erg lastig om zowel een hoofdrol te spelen als de regie te hebben over de film. Maar het lijkt Katie Holmes zeer goed af te gaan. De film zit goed in elkaar en ook in haar rol als Rita speelt ze zoals we van haar gewend zijn de sterren van de hemel. Holmes is niet bang een minder mooie kant van zichzelf te laten zien wat deze rol zeker ten goede komt. De chemie met Stefania Owen, die haar dochter speelt in de film, is goed. Samen weten ze de hechte band die moeder en dochter hebben goed en geloofwaardig neer te zetten. Maar ook de andere acteurs zijn goed gecast en zorgen ervoor dat het geheel prettig is om naar te kijken. Marty (Richard Kind) en zijn neef/nicht Peter Pam (Eve Lindley) verdienen wel een bijzondere vernoeming voor hun rol in de film. Hun personages in het verhaal maar zeker ook hoe deze zijn neergezet maken deze film extra de moeite waard om naar te kijken.

Alles bij elkaar is All we had zeker de moeite waard om te kijken en een must see voor de liefhebber van het genre drama.

All We Had (Blu-ray)

1  2  3  4  5

De 15-jarige Ruthie Carmichael (Stefania Owen) en haar jonge moeder Rita (Katie Holmes) hebben nog nooit een rustig leven gehad. Als hun poging om in een nieuwe stad neer te strijken problemen oplevert, moeten ze alles op alles zetten om op de been te blijven.
    De eerste speelfilm die Katie Holmes regisseerde is gebaseerd op de roman uit 2014 van Annie Weatherwax. Het is een verrijkende film over volwassen worden en een verhaal over een volhoudende moeder en dochter die steun in elkaar vinden.